Preses relīze

dalīties

Automobiļa centrālā skārienekrāna evolūcija: kā digitāls pulkstenis kļuva par lielizmēra planšetdatoru

Mūsdienāsvar iekāpt gandrīz jebkurā mazās klases vai ģimenes automašīnā, un priekšējāpaneļa centrā visticamāk rotāsies košs, multifunkcionāls daudzkrāsuskārienekrāns, lai gan vien pārdesmit gadus senā vēsturē tie bija retums,pārsvarā sastopami tikai premium segmenta spēkratos, turklāt ar ierobežotufunckionalitāti.

Pagātnēpirmie nopietnie soļi automašīnu priekšējā paneļa digitalizācijas jomā tikasperti pirms teju pusgadsimta, kad divkrāsu ciparu instrumentu panelis tikaiekļauts 1976. gada Aston Martin Lagonda aprīkojumā. Vēlāk digitāls bortadators kā papildu aprīkojums bija pieejams Cadillac Seville, bet tikai 10 gaduspēc novatoriskā britu limuzīna dienas gaismu ieraudzīja Buick Riviera ar opcijupriekšējā paneļa centrā uzstādīt divkrāsu ekrānu, kas reaģē uz pieskārieniem.

Skārienekrāna uznāciens

Kopštā laika automobiļu digitalizācija savu attīstības skrējienu ir turpinājusiplatiem soļiem. Mūsdienās ir grūti iedomāties pat viszemākās cenu kategorijasautomobili, kuram priekšējā panelī nebūtu kaut viena digitāla elementa. Vai tasbūtu pulkstenis, informatīvais bloks aiz stūres, ekrāns priekšējā paneļa centrāvai viss kopā. Citiem vārdiem sakot – skārienekrāns vairs nav nekas ekskluzīvs,jo salīdzinoši īsā laikā ir kļuvis par pašsaprotamu modernas automašīnasaprīkojuma elementu.

Frančuautobūves uzņēmums Renault atminas, ka skārienjutīgo ekrānu tehnoloģijaipievērsās jau ap 2007. gadu, trešās paaudzes Clio pēcteča izstrādes procesā.Kompānijas vadība pret jauninājumu sākotnēji bija skeptiska, tāpēc vēl vairākusgadus atturējās teikt jāvārdu tehnoloģijas ieviešanai masveida ražošanā. Tačulīdz ar Clio IV un elektriskā ZOE iznākšanu 2013. gadā radio, navigāciju unautomašīnas iestatījumus varēja pārvaldīt ar pieskārieniem R-Link multimedijusistēmas 7 collu ekrānam. Renault gan savu multimediju sistēmas kursorsviru vēlpilnveidoja un papildināja ar daudzvirzienu asi, lai ērtāk būtu lietot R-Linknavigācijas sistēmu, tomēr Scenic XMOD, tā laika Megane saime un Espace IV bijapēdējie automobiļi ar aizejošo tehnoloģiju. Renault modeļu klāstā bija sāciesskārienekrānu laikmets.

"Pārejano kursorsviras uz skārienekrānu ātri vien kļuva par nepieciešamību, lailietotājiem nebūtu jāmaina ieradumi, kurus bija ieguvuši ar viedtālruņiem unplanšetdatoriem," saka Renault uzlabotās lietošanas pieredzes vadītājs,dizainers Marks Pinels.

Planšetdators priekšējā panelī

2014.gadā Renault veica apvērsumu autobūvē, tradicionāli horizontālo centrālo ekrānupagriežot par 90 grādiem. To franči pamatoja ar vēlmi multimediju sistēmaslietošanas pieredzi ne tikai konceptuāli, bet arī praktiski pietuvinātviedtālruņa un planšetdatora lietošanas pieredzei. Pirmais zīmola modelis arvertikālu 8,7 collu centrālo skārienekrānu bija piektās paaudzes RenaultEspace. Gadiem ejot, šādi orientētu centrālo skārienekrānu ieguva arī citizīmola modeļi – Megane IV (2016), Koleos II (2017),Clio V (2019) un Captur II (2019).

"2010. gadā mēs priekšējam panelim pielīmējām iPad, lairedzētu, kādu labumu dod vertikālais formāts. Mēs bijām pirmie, kas ieviesašādi orientētus ekrānus. Mēs vēlējāmies izcelt lietotāja un multimedijusistēmas mijiedarbības ātrumu un priekšrocības, navigācijas karti skatotvertikālā ekrānā," atceras Renault galvenais interjera dizainers StefansMajore.

Vienlaikus ar paplašinātām tehniskajām iespējām, ko nodrošinapastāvīgi augošā multimediju sistēmu veiktspēja, dizaineri domāja arī par digitalizācijastendencēm, proti, digitāla instrumentu paneļa integrāciju un drošākuergonomiku.

Pirmie ideju aizmetņi materializējās konceptautomobiļos TreZor(2016), SYMBIOZ (2017) un MORPHOZ (2019), kuri saņēma vienotu apgriezta Lformas insturmentu paneļa un centrālā skārienekrāna kompleksu. Bet jau 2022.gadā šāda tipa ekrāns ar nosaukumu OpenR tika integrēts sērijveida modelīMegane E-Tech Electric.

OpenR skārienekrānu veido vertikāls 12'' centālais panelis unhorizontāls 12,3'' instrumentu panelis, kuru kopējais virsmas laukums iriespaidīgi 774 cm2. OpenR Link operētājsistēmu savukārt raksturovienkāršas izvēlnes, ērta navigēšana ekrānā, samazināts darbību skaits, laipiekļūtu svarīgākajām funkcijām, un līdz ar to arī jaunā līmenī pacelta lietošanasergonomika un drošība. Arī OpenR Link izstrādē Renault inženieri un dizaineristingri turējās pie viedtālruņu filozofijas, jo iekšējos testos ar dažādāmklientu grupām tika noskaidrots, ka daudzi no klientiem joprojām dod priekšrokuviedtālrunim, kas piestiprināts pie priekšējā paneļa. Nebija nekādu šaubu,kādai ir jābūt OpenR sistēmai – iecienītākās lietotnes bija jāintegrēautomobiļa ekosistēmā, lai piedāvātu tādu pieredzi pie stūres, kas pietuvinātaviedtālruņa lietošanai un pāri visam – rada pilnīgu uzticēšanos.

Skārienekrānu nākotne

Lai gan Megane E-Tech Electric L formas skārienekrāns irizpelnījies lietotāju atzinību, tas nenozīmē, ka Renault neizskata alternatīvusrisinājumus. Apgrieztas L formas dubultais OpenR ekrāns šobrīd ir inovāciju simbols,taču tas pilnīgi noteikti nav piemērots visiem automobiļiem. Piemēram,jaunākajā Renault 5 E-Tech electric 10,1'' instrumentu panelis un 10''multivides ekrāns ir novietoti horizontāli, jo to pieprasa priekšējā paneļahorizontālais dizains un ergonomika.

Soli tālāk Renault sper ar jauno Grand Koleos, kas nesen atklātsKorejas tirgū. Šim modelim ir jauns panorāmas ekrāns, ko veido trīshorizontālas daļas un salona multivides pieredzē iekļauj arī priekšējopasažieri. Mutlimediju ekrāni aug un mainās, bet Marks Pinels arī apzinās, kaliels ekrāns var būt uzmanības novērsējs, tāpēc nākamajā ekrānu paaudzēprioritāte būs drošība un samazināts diskomforts perifērajā redzē. Daudz darbatiks ieguldīts, domājot par optimālu ekrānu izkārtojumu un, kas zina – kādudienu, iespējams, nāksies ekrānus pat paslēpt, vienlaikus saglabājot topieejamību.

Galerija

Datnes lejupielādei

Palieciet kontaktā

Sekojiet mums sociālajos medijos

Mūsu vietne izmanto sīkdatnes