Preses relīze
Rumānijā nedz Volkswagen, nedz Beetle nav kļuvuši par ikdienā ierasti lietotiem nosaukumiem. Rumāņu “tautas automobilis” ir Dacia 1300! Tieši ar šādu automobili šī tauta devās izbraucienos pa ceļiem pagājušā gadsimta septiņdesmitajos un astoņdesmitajos gados. Mihajam, kurš strādā Titu Tehniskajā centrā par Renault Technologies arhitektu, ir daudz bērnības atmiņu, kas saistās ar šo modeli. Ar lepnumu restaurējis sava tēva Dacia 1310, viņš kļuva par aizrautīgu entuziastu. Viņš mūs pavizina savā automobilī un pastāsta par tā vēsturi.
“Ikvienam rumānim ir personīgs stāsts par Dacia 1300. Kad dodos ar to izbraukumā, tas joprojām piesaista skatienus.”
Mihajs, arhitekts Renault Technologies
EMOCIONĀLS MANTOJUMS
Dacia 1300 Rumānijā bija ikonisks modelis vairāk nekā trīs desmitgades, atstājot nospiedumu tautas atmiņā. Automobilis visām ģimenēm, taksometri uz katra ielas stūra pilsētās visā valstī – šīs ir daudzu rumāņu jaukās atmiņas, kurās joprojām tiek lolots šis ikoniskais modelis. Mihajs skaidro: “Dacia 1300 ir stabils, vienkāršs un ērts automobilis – šīs īpašības ir Dacia dziļākā būtība.”
Klienti Rumānijā un vietējā ekonomika ātri vien pieņēma šo modeli. Cilvēki steidzās iegādāties pagājušā gadsimta septiņdesmitajos gados pašu modernāko un arī vislētāko automobili Austrumeiropā – mūsdienās tas maksātu ap 3 200 eiro.
ĢIMENES MANTOJUMS
Mihajam pieder 1,3 l Dacia 1310 TLX dīzeļautomobilis, ko viņa tēvs iegādājās 1992. gadā. Pirmā sērija ar nosaukumu Dacia 1300 tikai izlaista no 1969. līdz 1979. gadam – franču Renault 12 identiska kopija – pēc tam līdz 2004. gadam tā nosaukums bija Dacia 1310. Uzticamais entuziasts norāda, ka “divas galvenās atšķirības starp 1300 un 1310 ir jaunais priekšdaļas dizains ar četriem lukturiem un melnu centrālo režģi, kā arī aizmugurējie lukturi.”
Pagājušā gadsimta astoņdesmito gadu vidū Dacia automobiļus izgatavoja, izmantojot 98 % valstī ražotu detaļu, tādēļ vecākos modeļus bija ļoti vienkārši remontēt vai restaurēt, izmantojot oriģinālās detaļas. Tieši tas ļāva Mihajam ar citu vietējo Dacia entuziastu loka palīdzību restaurēt savu Dacia 1310 TLX, atjaunojot tā sākotnējo stāvokli. “Laika gaitā Rumānijā pieaug Dacia entuziastu skaits. Šo modeli ik gadu atklāj arvien vairāk rumāņu.”
Mihajs bieži sēžas pie sava Dacia 1310 stūres. Tas ir tas pats automobilis, ar kuru viņa ģimene devās brīvdienu izbraucienos, un tas pats, ar kuru viņš iemācījās vadīt auto. Neskaitāmas atmiņas, kas veido dziļi sentimentālu saikni. Tomēr tur ir kas vairāk. Mihajs ar lepnumu brauc ar šo Dacia automobili, ko viņš uzskata par ģimenes mantojumu, kas nododams no vienas paaudzes nākamajai. “Braucot ar savu Dacia 1310, es vienkārši jūtos labi,” viņš atzīst.
NACIONĀLS MANTOJUMS
Daudzi rumāņi, tāpat kā Mihajs, lepojas ar Rumānijas autobūves mantojumu un cenšas to popularizēt. Jāsaka, ka Dacia 1300 būtiski uzlaboja mobilitāti un ar to saistīto pārvietošanās brīvību visā Rumānijā. Tādēļ tam ir īpaša vieta veselas rumāņu paaudzes bērnības atmiņās, gluži kā Mihajam.
Pateicoties komerciālajiem panākumiem (pārdoti divi miljoni automobiļu) un ilggadīgai ražošanai (35 gadus no 1969. līdz 2004. gadam), Dacia 1300 (un tā vēlākie modeļi) veido arī daļu no Rumānijas vēstures. Līdz pārdošanas beigām 2006. gadā, divus gadus pēc Logan ražošanas uzsākšanas, šis automobilis pilnveidots vismaz sešas reizes. “Dacia 1300 ir Rumānijas ikoniskais automobilis. Pieejamās cenas dēļ tas kļuva par īstu tautas automobili,” skaidro Mihajs.
Dacia 1300 ietekme pletās tālāk par Rumānijas robežām, jo to plaši eksportēja arī uz citām valstīm Austrumeiropā, Āfrikā, Vidējos Austrumos un Latīņamerikā.
Mihaju sajūsmina tas, cik uzticams izrādījies viņa Dacia 1310 – lai gan Mihaja Dacia 1310 odometrs rāda vien 3400 km nobraukumu, tas ir tādēļ, ka ik pēc 99 999 kilometriem tas pārlec uz nulli... un ir jau pieveicis trīs pilnus ciklus!
Visi šajā tīmekļa vietnē esošie materiāli (tostarp, bet ne tikai, teksti, fotoattēli, grafikas, skaņas faili, animācijas faili, video faili un to izvietojums vietnē) ir Renault SAS un/vai tās meitasuzņēmumu īpašums vai tādu trešo pušu īpašums, kas ir devušas Renault SAS atļauju lietot tos ierobežotā apjomā, un minētie materiāli ir aizsargāti ar autortiesībām un citiem intelektuālā īpašuma tiesību aktiem. Minēto materiālu izmantošana citiem mērķiem, kas nav saistīti ar žurnālistiku, jo īpaši mārketinga vai reklāmas nolūkiem, ir stingri aizliegta.