Preses relīze
Kā garantēt autovadītājiem to, ka jauns automobilis būs lieliskā formā arī turpmākajos gados pat pēc nobrauktiem simtiem tūkstošu kilometru? Dacia gadījumā atbilde uz šo jautājumu meklējama Titu, kur ik gadu tiek veikti tūkstošiem testu, lai pārbaudītu Sandero, Duster un Jogger modeļos izmantoto plastmasas un metāla daļu izturību. Divās laboratorijās ir vairāki novecošanās un korozijas pārbaudes rīki, ar kuriem tiek modelēti dažādi apstākļi, kādos automobiļus izmanto, kā arī dažādi reālās dzīves laikapstākļi, ar kādiem nākas saskarties autovadītājiem. Laboratorijas projekta vadītājas Nikoleta un Simina jau daudzus gadus veic šos unikālos eksperimentus.
“Titu tehniskā centra laboratorijās izstrādātās testēšanas metodes mums ļauj garantēt to, ka Dacia izmantotajām detaļām ir ļoti augsta kvalitāte.”
Nikoleta, polimēru novecošanās (kalpošanas laika) speciāliste
LAIPNI LŪGTI TITU
Titu tehniskais centrs atrodas netālu no Bukarestes. Rumānijas lauku apkaimē esošais ultramodernais komplekss tika atklāts 2010. gadā. 600 darbinieki, 350 hektāru plaša testēšanas zona un āra testēšanas trašu tīkls – šīs ir galvenās komponentes, kas ļauj garantēt Dacia jaunāko automobiļu sagaidāmo kvalitātes līmeni. Šajā centrā ir divas laboratorijas, kurās tiek pārbaudīta materiālu izturība. Katram modelim tiek veikti dažādi paātrinātās novecošanās testi. Tikai dažu nedēļu laikā testos redzami novecošanās procesi, kam ikdienā vajadzētu vairākus gadus, un pat dažādus laikapstākļus. Pēc tam aizrautīgie eksperti rūpīgi analizē katra materiāla paraugus. Izbaudiet ekskursiju!
3000 STUNDAS SAULĒ
Ekskursijas pirmā pietura – polimēru un šķidrumu izturības centrs. Šeit tiek testētas tās detaļas, kas izgatavotas no plastmasas. Veidotas un izlietas dažādās formās, tās ir automobiļu interjera galvenā sastāvdaļa – instrumentu panelis, pārnesumkārba, durvis. Pats par sevi saprotams, ka tad, ja automobilī tiek izmantota zemas kvalitātes plastmasa, tad liela daļa detaļu ar laiku nenovēršami sabojāsies.
2017. gadā atklātajā laboratorijā strādā Nikoleta – viņa analizē laikapstākļu un dažādu automobiļa lietošanas paradumu ietekmi uz detaļu izskatu un kvalitāti. Piemēram, UV stari, karstums un slikti laikapstākļi var izraisīt plastmasas detaļu izbalēšanu vai pat sākotnējā spīduma zaudēšanu.
Katru dienu laboratorijas testēšanas kamerās neskaitāmi paraugi tiek pakļauti UV staru (līdz pat 3000 stundām) iedarbībai. Uz šīm detaļām iedarbojas tāds starojuma līmenis, kāds tām būtu jāiztur, vairākus gadus atrodoties saules staru ietekmē. Paraugi vairākas nedēļas tiek turēti laikapstākļu kamerās, kurās radīti realitātei pietuvināti temperatūras (no -40 °C līdz +100 °C) un gaisa mitruma apstākļi, tādējādi pārbaudot detaļu izturību visos iespējamos apstākļos. Pēc tam, kad paraugi noturēti testēšanas kamerās, tie tiek analizēti un salīdzināti ar nenovecinātiem kontroles paraugiem.
Arī pati automobiļa lietošana var ietekmēt plastmasas detaļu izskatu. Piemēram, velosipēds, atslēgas vai gredzens var radīt bojājumus, kas atstāj paliekošas pēdas uz automobiļa virsbūves vai salona virsmām. Tāpēc visām plastmasas daļām tiek veikti skrāpējumu testi. Ar metāla skrūvi vairākas reizes garenvirzienā un šķērsām uz paraugiem tiek veikti kontrolskrāpējumi. Skrāpējumi var būt neizbēgami, tomēr tiem jābūt virspusējiem, un tie nedrīkst izmainīt plastmasas īpašības.
Ar laiku detaļas var savērpties, ielocīties vai pat salūzt. Tādēļ polimēru un šķidrumu izturības laboratorijā tiek izmantota stiepes izturības testēšanas iekārta, ar kuru tiek noteikta plastmasas robežstiprība.
Ražošanā tiek izmantoti tikai tie materiāli, kas izturējuši visas pārbaudes.
PRET RŪSU DROŠS METĀLS
Korozijas centrs tika atklāts 2015. gadā, un tā ir otrā unikālā laboratorija Titu. Visām metāla daļām tiek veiktas skrīninga pārbaudes paātrinātās korozijas kamerā. Jauniem automobiļiem metāla daļas aizsargā krāsa, taču negadījums vai skrāpējums, kas bojā krāsu, atsedzot metālu zem tās, rada lielāku korozijas risku.
“Klientiem var gadīties automobili apskrāpēt, tādēļ mums jāgādā par to, lai korozija paliek virspusēja un neizplatās. Katru gadu veicam aptuveni 2000 testu, lai garantētu izmantoto metāla detaļu augsto kvalitāti.”
Simina, korozijas projekta vadītāja
Tiek testēti ne vien mazi detaļu paraugi, bet arī veselas detaļas, piemēram, motora pārsegs, bagāžas nodalījuma durvis, durvis un šasijas plāksne. Tāpat tiek pārbaudītas arī hromētās un cinkotās detaļas, piemēram, bremžu cilindri un diski, skrūves un emblēmas. Tās ievieto korozijas kamerā, kur uz tām iedarbojas skarbi laikapstākļi ar dažādām temperatūras, gaisa mitruma un gaisa kvalitātes variācijām. Pēc izņemšanas no kameras tiek analizēta korozija ap skrāpējumiem, izmantojot precīzu vērtēšanas sistēmu.
Notiek ne vien dabisko laikapstākļu simulācijas, bet tiek veikti arī testi, lai analizētu ķīmisko vielu ietekmi uz virsbūvi. Līdzās korozijas kamerai tiek izmantots īpašs tests, kur uz metāla daļām iedarbojas ar ķīmiskām vielām, piemēram, vējstikla mazgāšanas šķīdumu vai sāls antifrīza šķīdumu.
Pārējie testi notiek citā telpā tālāk pa koridoru – grants kamerās. Kā jau var noprast pēc nosaukuma, šajā metodē detaļas tiek apstrādātas ar augsta spiediena grants strūklām, lai noteiktu to, cik lielus bojājumus tās spēj radīt automobiļa metāla virsbūvei. Krāsa, hromējums, cinka kārta, tiek novērtēts ikviens aizsargslānis, lai pārliecinātos, ka automobilis atbilst pašiem augstākajiem kvalitātes standartiem.
Tikai tad, ja izturētas visas pārbaudes, detaļas un materiālus apstiprina izmantošanai Dacia jaunajos automobiļos, lai ikviens tā īpašnieks ar lepnumu var sasniegt miljons kilometru nobraukumu.
Visi šajā tīmekļa vietnē esošie materiāli (tostarp, bet ne tikai, teksti, fotoattēli, grafikas, skaņas faili, animācijas faili, video faili un to izvietojums vietnē) ir Renault SAS un/vai tās meitasuzņēmumu īpašums vai tādu trešo pušu īpašums, kas ir devušas Renault SAS atļauju lietot tos ierobežotā apjomā, un minētie materiāli ir aizsargāti ar autortiesībām un citiem intelektuālā īpašuma tiesību aktiem. Minēto materiālu izmantošana citiem mērķiem, kas nav saistīti ar žurnālistiku, jo īpaši mārketinga vai reklāmas nolūkiem, ir stingri aizliegta.