Preses relīze

dalīties

MANA BATERIJA – UZTICAMS PARTNERIS PĀREJĀ UZ CITU ENERĢIJAS VEIDU IZMANTOŠANU

Atsakoties no fosilā kurināmā, saule un vējš kļuvuši par nozīmīgākajiem elektroenerģijas avotiem pārejā uz citu enerģijas avotu izmantošanu. Mobilize mērķis ir sasniegt oglekļa neitralitāti. Uzņēmums kopējā izmantotās elektroenerģijas apjomā vēlas iekļaut vairāk atjaunojamo enerģijas resursu. Kā? Izmantojot stacionāros uzglabāšanas risinājumus, piemēram, Advanced Battery Storage. Utilizējot elektroauto akumulatorus, iespējams paildzināt to kalpošanas mūžu... Ir laiks uzzināt vairāk.

Mēs izmantojam enerģiju katru dienu, katru sekundi. Lai pārvietotos, lai sazinātos, lai sasildītu. Visā pasaulē šie enerģijas izmantošanas veidi joprojām lielā mērā ir atkarīgi no fosilā kurināmā. Starptautiskā Enerģētikas aģentūra (IEA) uzskata, ka akmeņogles, gāze un nafta joprojām nodrošina 80 % no pasaulē saražotās enerģijas. Taču atšķirībā no saules un vēja enerģijas, fosilie resursi ir ierobežoti. Pāreja no fosilajiem uz atjaunojamiem enerģijas avotiem rada daudz izaicinājumu. Pirmkārt, un galvenokārt, tiem piemīt liels trūkums – tie ir pārtraukumaini. Šo problēmu risina stacionārā uzglabāšana.


Kādēļ uzglabāt enerģiju?

Pieprasījums pēc enerģijas, it īpaši elektroenerģijas, gada laikā un arī dienas laikā mainās. Periodos ar augstu pieprasījumu, piemēram, ap plkst. 19.30, enerģiju pašlaik nodrošina termoelektrostacijas vai importētā elektroenerģija. Uzglabāšanas tehnoloģijas tiek izstrādātas tā, lai pārpalikušo saražoto enerģiju varētu uzkrāt un vēlāk maksimālā pieprasījuma laikā palaist atpakaļ tīklā, tādējādi nav nepieciešams izmantot citus enerģijas ieguves procesus, kuros rodas daudz CO2.

Uzglabāšana ir ļoti nozīmīgs faktors atjaunojamās enerģijas vienādojumā. Faktiski, kaut arī saules enerģijas ir daudz un to ir viegli iegūt no saules fotovoltu paneļiem, savukārt vēja enerģija stabili pieaug, to lielākais trūkums ir jaudas pārtraukumainība. Citiem vārdiem, vēja turbīnas un saules paneļi ir lieliski, ja pūš vējš vai spīd saule, tomēr – ko darīt, ja nav ne mazākās vēsmiņas, debesis klāj mākoņi vai ir nakts?

Lai kompensētu šīs svārstības, tiek izmantota uzglabāšana. Tas līdzinās degvielas tvertnei, kuru piepilda maksimālās ražošanas laikā un iztukšo, kad ir augsts pieprasījums. To dēvē par “stacionāro uzglabāšanu”, jo tajā akumulatori ir fiksēti, atšķirībā no mobilās uzglabāšanas, piemēram, datora vai automobiļa akumulatora gadījumā. Mobilize šo problēmu risina ar stacionārajām uzglabāšanas ierīcēm Advanced Battery Storage, kas jau tagad pieejamas dažādās vietās Francijā un Eiropā.


Stacionārā uzglabāšana un elektroauto akumulatori – ideāla kombinācija!

Stacionārā uzglabāšana ne vien nodrošina ilgtspējīgu risinājumu atjaunojamai enerģijai, bet ir arī stabila iespēja atkārtoti izmantot elektroauto akumulatorus. Kad akumulators vairs nav derīgs izmantošanai transportlīdzeklī, pirms tā nodošanas atkārtotai pārstrādei, tam var piešķirt “otro dzīvi”, uzglabājot elektroenerģiju – tas enerģijas blīvuma un jaudas ziņā ir mazāk prasīgs uzdevums.

“Akumulators ir kas daudz vairāk par tikai mobilitātē izmantojamu rīku. Kad tas kļūst nelietojams transportlīdzeklī, tam joprojām ir ievērojama atlikusī vērtība. To var izmantot citiem mērķiem, kas ir mazāk prasīgi, salīdzinot ar izmantošanu automašīnā, piemēram, stacionārajai glabāšanai. Mēs to uzskatām par nākamo loģisko soli.”

Kristofs (Christophe), Mobilize energopakalpojumu programmas vadītājs, kura pārziņā ir projekta Advanced Battery Storage ieviešana.

Advanced Battery Storage ir lielākā stacionārā elektroenerģijas uzglabāšanas ierīce Eiropā, kas jebkad izgatavota no elektroauto akumulatoriem. Akumulatorus sakrauj konteineros (30 līdz 60 akumulatori vienā konteinerā), kurus pēc tam apvieno un pieslēdz tīklam. Katrs konteiners nodrošina 1 MWh (megavatstundas) jaudu, kas aptuveni atbilst enerģijas daudzumam, ko vidēja lieluma mājsaimniecība Francijā patērē trīs mēnešu laikā. Lai gan sistēmā izmanto otrreiz lietojamos akumulatorus, tajā ir arī daži nelietoti akumulatori, kurus sagatavo viņu “karjerai” elektroautomobiļos, piemēram, Renault ZOE.


Ir grūtības, tomēr redzams potenciāls

Liela glabāšanas ietilpība, pieaugošs klāsts, maz telpas – šie ir izaicinājumi, ar kuriem saskaras jaunā tehnoloģija. Tomēr arī Roma netika uzcelta vienā dienā! Atcerieties, ka pirmo svina skābes akumulatoru izgudroja 1859. gadā, savukārt Litija jonu tehnoloģija tika izveidota un pirmais šāda tipa akumulators tika pārdots tikai 1991. gadā.

Lai nu kā, pašlaik tehnoloģijas attīstās daudz straujāk, un nu manāms liels potenciāls – paredzams, ka Advanced Battery Storage uzglabāšanas ietilpība sasniegs 70 MWh. Tas līdzinās diennakts enerģijas patēriņam mazpilsētā ar 5000 mājokļiem.

Cīņā pret globālo sasilšanu, kurā aicina izmantot vairāk atjaunojamās enerģijas, stacionārā uzglabāšana un līdz ar to arī elektroauto akumulatori apliecina savu vērtību kā nozīmīgs resurss, palīdzot veiksmīgi pāriet uz citu enerģijas veidu izmantošanu.


Zaļā enerģija pasaulē

Francijā, atbilstoši normatīvo aktu prasībām par pāreju uz citu, ekoloģiskāku enerģijas veidu izmantošanu, līdz 2030. gadam 40 % no saražotās enerģijas jābūt atjaunojamai.

Paraugoties uz pasauli*, redzams, ka daži no mūsu kaimiņiem jau tagad ir daudz sasnieguši.

Piemēram, Islande atjaunojamās enerģijas ceļu izvēlējās jau labu laiku atpakaļ. Šajā valstī ir pasaulē lielākais saražotās zaļās enerģijas daudzums uz vienu iedzīvotāju, un 100 % no valstī patērētās enerģijas ir atjaunojama.

Kostarika kopš 2019. gada maija gandrīz 100 % savas enerģijas saražo no atjaunojamiem resursiem. Šī valsts savu ambiciozo mērķi sasniedza, izmantojot ūdens, saules, vēja un ģeotermisko enerģiju no apmēram sešdesmit vulkāniem.

Norvēģijā 2015. gada beigās gandrīz 70 % no patērētās elektroenerģijas bija atjaunojamā elektroenerģija. 2020. gadā tā sasniedza 95 %, galvenokārt pateicoties plašai hidroenerģijas izmantošanai. Tas ir viens no labākajiem rādītājiem Eiropā.

*(avots – “Lendopolis”, “La Banque Postale” meitasuzņēmums)


Datnes lejupielādei

Palieciet kontaktā

Sekojiet mums sociālajos medijos

Mūsu vietne izmanto sīkdatnes