Preses relīze
Buick Riviera – pirmajam automobilim ar skārienjutīgo ekrānu, pērn apritēja 35 gadi. Tomēr auto salona elektronika kopš tā laika ir būtiski mainījusies un attīstījusies. Aparatūra kļuvusi efektīvāka, pieredze – plūstošāka, lietotnes tiek nemitīgi atjauninātas, ekrāniem ir augsta izšķirtspēja, un navigācija nerada piepūli. Tendence ir acīmredzama – automobiļu multivides sistēmas arvien vairāk atgādina viedtālruni.
“Galvenais uzdevums bija piedāvāt risinājumu, kas ļautu klientiem ļoti ātri un intuitīvi atrast visu nepieciešamo.”
Marks, Renault pieredzes dizaina direktors
XXL IZMĒRA EKRĀNS PILNĪGAI KOPAINAI
Renault ir izstrādājis līdz šim tirgū nepieredzētu elektronikas arhitektūru, lai modernizētu vadītāja atbalsta sistēmas un padarītu ērtāku skatīšanos ekrānā. Jaunā Mégane E-TECH Electric ir pirmā automašīna, kurā tas īstenots.
Raugoties no vadītāja sēdpozīcijas, tas ir divdaļīgs digitāls skārienjutīgs ekrāns L formā. Vertikālais 12 collu ekrāns atrodas automobiļa centrālajā konsolē. “Tas ir novietots tā, lai vadītājam būtu labāk pārskatāms un ļautu izmantot visas multivides iespēju priekšrocības, nenovēršot skatienu no ceļa,” skaidro Marks. Horizontālais 12,3 collu ekrāns ir iebūvēts panelī aiz stūres.
Abu ekrānu kopējā platība ir 774 cm2. Tie veido plašu ekrāna zonu un sniedz vēl nebijušu kopainas pieredzi. Tie piestāv plašajam, kvalitatīvi izstrādātajam salonam un ir gluži vienkārši lielākie ekrāni, kādus Renault jebkad iebūvējis automobilī.
Šis tehnoloģiskais sasniegums noticis vienlaikus ar jaunās CMF-EV platformas parādīšanos. Līdz ar to inženieri varēja pārvietot gaisa kondicionēšanas iekārtu uz dzinēja nodalījumu un iegūt salonā vairāk vietas. Pēc tam radās iespēja pabīdīt tālāk centrālo konsoli un iebūvēt ekrānu vienā līmenī ar paneli. Ātrumu pārslēdzējs un MULTI-SENSE saskarne tika pārcelti uz stūri, tādējādi uzlabojot ergonomiku un radot vairāk telpas pasažieru nodalījuma vidū un uz centrālās konsoles.
Laikā, kad automašīnu ražotāji visu, ko vien var, pārceļ uz ekrāniem, Renault izvēlējies piezemētāku pieeju: “Mēs atstājām pogas zem centrālā ekrāna. Tādējādi svarīgākajām funkcijām, piemēram, gaisa kondicioniera iestatījumiem, joprojām tiek izmantota “fiziskā” saskarne. Šī hromēto pogu rinda dabiski iekļaujas salona kopējā dizainā. Turklāt tā varējām izvairīties no “tukšajām”, neizmantotajām pogām zem konsoles, kas bieži sastopamas iepriekšējās paaudzes automobiļos.”
Šīs nemarķētās pogas bija paredzētas kā papildu opcijas, kas būtu pieejamas dažās apdares versijās. Jaunajā Mégane E-TECH Electric visas papildu pogas, piemēram, stūres sildīšana, tiks vadītas caur ekrānu.
KOMPONENTES, KAS SNIEDZ NEBIJUŠU PIEREDZI
Tāpat kā jaunākajos viedtālruņos, arī OpenR ekrānu jaunajā Mégane E-TECH Electric ir ražojis “Continental”, izmantojot aluminosilikāta “Gorilla” tipa stiklu. Tas ir rūdīts, izcili izturīgs pret triecieniem, skrāpējumiem, tā kalpošanas ilgums ir 15 gadi. Ekrāna virsmas pārklājums novērš atspīdumu veidošanos un notraipīšanos. Īpaši smalkais rāmītis pasargā ekrāna malas. TFT paneļa kvalitāte, HD 267 ppi (pikseļu skaits collā) izšķirtspēja un apdare kopumā nodrošina kristālskaidru attēlu. Vadības paneļa ekrānam ir arī pārklājums, kas pasargā no atspīdumu veidošanās, turklāt tajā izmantota uzlabotā mikrožalūziju tehnoloģija. Šī iemesla dēļ apmales izvirzījums, kas parasti pasargāja paneļa ierīces no saules gaismas, vairs nav nepieciešams, tāpēc salona virsmu līnijas ir vēl plūstošākas. Runājot par spilgtumu, “šie paneļi pielāgojas āra apgaismojuma pakāpei, tāpēc tos ir vieglāk nolasīt un tie nenogurdina vadītāju,” norāda Marks.
AR GOOGLE EKOSISTĒMU UZLABOTA NAVIGĀCIJAS PIEREDZE
Jaunās Mégane E-TECH Electric lietotāja pieredze līdzinās automašīnā iebūvēta viedtālruņa lietošanai. “Uzskatījām, ka iedvesma jāsmeļas no labākās prakses, ko lietotāji raduši baudīt savā viedtālrunī. Tādējādi viņiem nenāksies apgūt jaunās sistēmas lietošanu,” piebilst Marks.
“Android Auto” un “Apple CarPlay” sistēma joprojām būs pieejama , tomēr saskarne ir izstrādāta tā, lai pavisam izvairītos no tālruņa lietošanas. Visas funkcijas lietotājam ir rokas stiepiena attālumā, un OpenR Link sistēmu darbina “Android” operētājsistēma, tādēļ tajā ir visas pazīstamās lietotnes. “Mēs apvienojām spēkus ar vienu no šīs nozares čempioniem – “Google” – un varējām smelties viņu plašās zināšanas.” Lietotņu klāstā ir visa “Google” ekosistēmas klasika, ieskaitot “Google Maps”. “Ja klienti lieto “Google Maps” savā tālrunī, viņi atklāj, ka tieši tādu pašu pieredzi var gūt arī sava auto ekrānā – tikai labāku. Ekrāns ir sešas reizes lielāks par vidēja lieluma viedtālruņa ekrānu. Tas noteikti ir ērtāk, kad esi pie automobiļa stūres.”
“Google Maps” turklāt ir optimizēta arī elektroautomašīnām, tādēļ tā, piemēram, var piedāvāt īpašu maršruta plānošanu tieši šādiem auto. Šis plānotājs apstrādā automašīnas reāllaika datus, informāciju par laika apstākļiem un citiem parametriem, lai ieteiktu apstāties norādītajā uzlādes stacijā, informētu vadītāju par to, kāds būs akumulatora uzlādes līmenis, ierodoties šajā uzlādes stacijā, kā arī to, cik ilgs laiks būs nepieciešams akumulatora uzlādei. Tas spēj arī prognozēt akumulatora uzlādes līmeni, automobilim sasniedzot brauciena galamērķi.
Ir vēl kāda priekšrocība – šīs kartes tiek regulāri atjauninātas, tādēļ tās kļūst arvien precīzākas. Marks piebilst: “Miljoniem lietotāju papildina “Google” datubāzi, nemitīgi to uzlabojot. Šī sistēma ir “dzīva”, tā visu laiku attīstās.”
Šajā OpenR Link sistēmā ir ieguldīta Renault 10 gadu pieredze borta tehnoloģijās: “Mēs saglabājām kopējo Renault Easy Link koncepciju, tomēr pievērsām uzmanību arī klientu atsauksmēm. Turklāt centāmies visu vienkāršot. Pašlaik 90 % ikdienā nepieciešamo funkciju ir viena vai divu klikšķu attālumā. Viss ir redzams ekrānā – nav nevienas slēptās lapas.”
JAUNĀKĀS TEHNOLOĢIJAS – RENAULT APVIENO SPĒKUS AR EKSPERTIEM
Renault ne vien strādāja kopā ar “Google”, lai papildinātu programmatūras saskarni jaunajos ekrānos, bet arī apvienoja spēkus ar partneriem – nozares līderiem, kas ražo un piegādā pašas uzticamākās un efektīvākās komponentes tirgū. “Renault izvirza līdz šim neredzētus standartus aparatūras izmēram un ekrāna veiktspējai”, rezumē Marks.
Aparatūras nodrošināšanai Renault, piemēram, izvēlējās specializēto uzņēmumu no Amerikas “Qualcomm”. Tas piegādāja savu trešās paaudzes “Snapdragon Automotive” salona platformu, kuras centrā ir superefektīvs procesors ar pietiekamu rezerves jaudu, lai tiktu galā arī ar nākotnes lietotnēm. Rezultātā kustība ekrānā ir septiņas reizes raitāka, nekā iepriekšējās paaudzes ekrānos.
Šī gada 4. janvārī tehnoloģiju izstādē “CES 2022” Lasvegasā Renault Group un “Qualcomm” parakstīja vienošanos pagarināt sadarbību. Renault izmantos “Qualcomm” salona platformu “Snapdragon Digital Chassis”, lai nākamo paaudžu Renault automobiļus aprīkotu ar jaunākajiem savienojamības un viedajiem risinājumiem. Citiem vārdiem, “Qualcomm” dalās ar savām zināšanām par savienojamību, digitālajiem saloniem un vizualizāciju, savu pakalpojumu platformu, kā arī atbalstu vadītājam – ieskaitot bezpilota braukšanu.
Lai nu kā, ekrāniem, datoru jaudai un sistēmai arī ir nepieciešams “prāts”, kas nodrošina cilvēka un mašīnas saskarni (human-machine interface – HMI). Renault vērsās pie Dienvidkorejas starptautiskā uzņēmuma “LG Electronics”, kurš izstrādāja programmatūras platformu, lai savienotu pārī automašīnas abus ekrānus, ļaujot vadītājam, piemēram, skatīt navigācijas kartes ekrānā aiz stūres.
GRŪTĪBU PĀRVARĒŠANA, IZMANTOJOT DROSMĪGAS IDEJAS
Svarīgs risināmais jautājums bija, kā iekļaut labākos multivides pakalpojumus automašīnas salonā, nemazinot ērtības un komfortu vadītājam. Renault inženieriem un dizaineriem, kas strādāja pie jaunās Mégane E-TECH Electric, nācās īstenot vairākas drosmīgas idejas, lai atrastu ideālu vietu katrai detaļai.
Piemēram, ventilācijas atveres – lielo ekrānu dēļ bija sarežģīti tām atrast vietu. Vertikālais centrālais ekrāns neļāva gaisam pareizi plūst virs uz zem tā. Ekrānu bīdīt uz augšu nevarēja. Lai to atrisinātu, saglabājot vienlaidu virsmas un vienlaikus domājot par pasažieru ērtībām, Renault ventilācijas atveres iebūvēja atlokos. Tie starp ekrāniem ir nemanāmi, turklāt gaisa plūsmu visā salonā virza daudz efektīvāk.
Bija vēl kāds ievērojams izaicinājums – stūre. Pareizāk sakot, grūtības panākt praktiskuma un kompaktuma līdzsvaru. Mērķis bija ierīkot pēc iespējas mazāk pogu, lai centrālā konsole būtu iespējami gluda, tomēr netraucējot vadītājam saskatīt visu informāciju paneļa ekrānā. Tādēļ dizaineri izvēlējās mazāku, kantaināku un centrā plakanāku stūri, lai vadīšana joprojām būtu patīkama, un paneļa ekrāns – salasāms.
Visbeidzot, sarežģīta bija centrālā ekrāna izvietošana – būtībā lielāko vertikālo ekrānu, kādu Renault jebkad projektējis, nācās ierīkot pilnīgi jaunā arhitektūrā. “No stilistiskā viedokļa tas bija riskanti, jo paneļa ekrāns bija horizontāls, savukārt otrs – vertikāls,” skaidro Marks. Neraugoties uz to, viņš uzstāja, ka centrālajam ekrānam jāstāv vertikāli – un tā Renault ir darījis jau kopš 2014. gada. “Tāda bija mūsu izvēle, un pie tā arī palikām. Iepriekš šādi ekrānu izvietojām Espace un Clio modeļos un nolēmām tā darīt arī ar jauno Mégane E-TECH Electric. Esam pārliecināti, ka šī ir labākā izvēle, lai nodrošinātu skaidru pārskatāmību, jo īpaši attiecībā uz palīdzību vadītājam un visai navigācijas sistēmai.” Kādēļ vertikāli, nevis horizontāli? “Pārvietojoties jāzina tas, kas notiek tev priekšā, nevis sānos! Turklāt, ritinot garu dziesmu sarakstu “Spotify” vai “Deezer”, vertikāls ekrāna novietojums ļauj vienlaikus parādīt vairāk ierakstu,” atklāj Marks.
Visi šajā tīmekļa vietnē esošie materiāli (tostarp, bet ne tikai, teksti, fotoattēli, grafikas, skaņas faili, animācijas faili, video faili un to izvietojums vietnē) ir Renault SAS un/vai tās meitasuzņēmumu īpašums vai tādu trešo pušu īpašums, kas ir devušas Renault SAS atļauju lietot tos ierobežotā apjomā, un minētie materiāli ir aizsargāti ar autortiesībām un citiem intelektuālā īpašuma tiesību aktiem. Minēto materiālu izmantošana citiem mērķiem, kas nav saistīti ar žurnālistiku, jo īpaši mārketinga vai reklāmas nolūkiem, ir stingri aizliegta.