Preses relīze
Tehnoloģiju centrs Gijankūrā, 2021. gada 1. decembris. Telpas vidū, plaši, enerģiski žestikulējot, stāv vīrietis virtuālās realitātes (VR) brillēs katrā rokā turot pa vadības pultij. Izskatās, ka viņš gaisā ap sevi zīmē neredzamas līnijas. Neparasta aina, kas ļoti atgādina virtuālās realitātes spēļu pasauli. Tomēr Udo – tā sauc šo vīru – nav geimeris. Viņš ir dizaineris, kas pilnībā iegrimis darbā. Kas ir viņa jaunākā ierīce? Programma 3D skicēšanai –zīmēšanas metode, ko pašlaik tiek ieviesta Renault Group dizaina nodaļā.
““3D sketching” tehnoloģijas vidē tevi aptver telpa, kurā nav ne šķēršļu, ne robežu.”
Udo, galvenais dizaineris
KAS IR 3D SKICĒŠANA?
3D skicēšana ir intuitīvās tehnoloģijas veids, kas ļauj visapkārt “zīmēt gaisā”.
Zīmēšana gaisā? Pablo Pikaso šādus eksperimentus veica jau tālajā 1949. gadā. Slavenais spāņu mākslinieks zīmuli aizstāja ar cigarešu aizdedzinātāju, lai radītu savus “dejojošās gaismas” mākslas darbus. Šos gaistošos zīmējumus iemūžināja fotogrāfs Gjons Mili (Gjon Mili), un šo tehniku pazīst kā zīmēšanu/gleznošanu ar gaismu (vai gaismas gleznas). Tā bija mākslas forma, kas jau tolaik atspoguļoja to, kā idejas rodas no zila gaisa.
Šodienas 3D skicēšana būtībā ir tā pati ideja, tikai bez aizdedzinātāja un fotokameras. Izmantojot šo tehniku, ir nepieciešamas virtuālās realitātes brilles un vadības pultis. Virtuālā realitāte tika izgudrota pirms 50 gadiem un kļuva plaši populāra pirms aptuveni desmit gadiem, kad tirgū nonāca pirmie modeļi videospēļu spēlēšanai.
Uzliekot šādas brilles un ieslēdzot programmu, dizaineri apņem pilnībā virtuāla 360° zīmēšanas studija. Ar divām vadības pultīm (pa vienai katrā rokā), dizaineri var izvēlēties paletes krāsas, zīmēt līnijas, veidot formas, aizpildīt virsmas un daudz ko citu. Datorprogramma modelē un reģistrē katru kustību.
TEJU NEIEROBEŽOTA, DIGITĀLI RADOŠA BRĪVĪBA
Pagājušā gadsimta deviņdesmito gadu beigās dizaineru darbā bija vērojamas pirmās pārmaiņas, populārāka kļuva zīmēšanai digitālajās planšetēs. Tagad 3D skicēšana ir attīstījusies vēl tālāk – dizaineriem vairs nav vajadzīga planšete, zīmulis, pele un pat darba virsma. Ir sākusies jauna ēra, kur autobūves dizaina centrā ir digitālie rīki.
“Renault Group jau labu laiku prasmīgi izmanto dažādus digitālos rīkus. Šodien dizaineriem sākas jauna ēra.”
Tehnoloģijām pastāvīgi pilnveidojoties, digitalizācija sniedz dizaineriem daudzkārt lielāku brīvību, un viņu projekti kļūst vēl pieejamāki. Nekad nav bijis tik vienkārši un ātri izveidot 3D skici, radīt perspektīvu, modeļu formas – pat mērogā 1:1 – vai aizpildīt apjomus. "Tā tiek ietaupīts laiks," saka Udo. "Lai datu failu izlaistu caur iekārtu, paiet vismaz četras nedēļas, savukārt te viss notiek reāllaikā. Tā ir milzīga priekšrocība.” Īsi sakot, 3D skicēšana būtiski atvieglo eksperimentēšanu ar jaunām idejām, jo tās ir ļoti viegli iedzīvināt.
Vienīgie trūkumi – piepūle acīm, galvassāpes, muguras un locītavu sāpes, kas dažus dizainerus piemeklē pēc ilgstoša darba. “Zīmēšana 360° nozīmē to, ka tev jābūt labā formā un ik pēc stundas jāievēro pārtraukums,” skaidro Udo.
Inženieri jau tagad domā, kā šo pieredzi padarīt patīkamāku un mazāk ierobežojošu. Viens no mērķiem – padarīt vieglākas virtuālās realitātes brilles. Piemēram, tiek izstrādātas jauktās realitātes brilles, kas dizaineriem ļauj zīmēt virtuālajā realitātē, vienlaikus spējot saskatīt to, kas atrodas ap viņiem, un mijiedarboties ar kolēģiem.
SADARBĪBA 2.0
3D skicēšana paver dizaineriem jaunas iespējas – tagad kolēģi var strādāt kopā, vienā laikā, pie viena projekta, neatkarīgi no tā, kur viņi atrodas.
“Ja vien ir pieeja interneta pieslēgumam, ģeogrāfiskām robežām vairs nav nozīmes. Ir sajūta, it kā jūs būtu blakus, kaut arī patiesībā jūs šķir tūkstošiem kilometru,” skaidro Udo. Izmantojot “3D sketching” rīku, divi dizaineri var sazināties savā starpā, lietojot virtuālās realitātes brillēs iebūvētās austiņas un mikrofonu. Viņi var sarunāties, koplietot materiālus, vai pat abi strādāt vienlaikus pie kopīgiem projektiem. Tas viss iespējams, neizejot no mājas, biroja – jebkurā vietā pasaulē.
Rezultātā iespējas ir neierobežotas, un cilvēki daudz retāk viens otru pārprot.
“Virtuālā realitāte ir kā vārti uz 3D pasauli, tādēļ varam izteikties daudz precīzāk.”
Tomēr tas vēl nav viss – uzlabota tiek arī darbplūsma. Pirmkārt, ar 3D skicēšanas palīdzību tiek izveidoti modeļi, un tikai tad tos eksportē kā digitālus failus. Šos failus pēc tam var izmantot visi, kas iesaistīti automobiļa dizainā un ražošanā. Piemēram, dizaineri var nodot sava darba digitālās kopijas modelētājam, kurš izveidos fizisko dizaina maketu, vai inženierim, kurš novērtēs tā īstenošanas iespējas.
Līdzīgi kā digitālā modelēšana, arī 3D skicēšana mazina šķēršļus, kas var rasties kļūdainas komunikācijas dēļ un pakāpeniski nojauc robežas starp profesijām.
JAUNS ZĪMULIS AUGSTĀKA LĪMEŅA DIZAINERIM
Jau labu laiku dizaina veidotājiem digitālā zīmēšana sniedz iespēju radīt vairākas sava darba variācijas. Tā ļauj strādāt ātrāk, pilnveidojot dažādus aspektus tieši no izejas punkta. 3D skicēšana šo tendenci paceļ citā līmenī. Šī jaunā tehnoloģija ne vien samazina izmaksas un ražošanas laiku, bet arī atvieglo skiču skatīšanu un rediģēšanu.
Dizaineri savos darbos var precīzāk pieslīpēt konkrētas detaļas , eksperimentēt ar dažādiem virsmas veidiem, strādāt ar spoguļošanas rīkiem, lai 2D formu paplašinātu 3D objektā, labāk nostrādāt skices un modeļus, tos parādīt reāllaikā un pat padarīt savus zīmējumus taustāmus, jo skices ir savietojamas ar 3D printeriem.
Mūsdienās dizaineri bauda šo tehnoloģijas dažādās priekšrocības, izmantojot jaunas prasmes un plašu rīku klāstu, lai paustu savas idejas un tādējādi kļūtu par augstāka līmeņa dizaineriem.
“Mums vienmēr vajadzēs dizaina fiziskos paraugus, jo klienti vēlas pirkt reālu produktu – tādu, ko var aptaustīt un sajust.”
Udo uzskata: “Lai gan 3D skicēšana ir jauns, labi izmantojams rīks, tomēr tradicionālām metodēm joprojām ir nozīmīga loma.” Digitālie un fiziskie risinājumi iet roku rokā. Automobiļu ražošanas procesā tiem ir katram sava loma. Modelētāji modeļu veidošanai joprojām izmanto plastilīnu. Plastilīns ir ideāls materiāls, ko izmantot, strādājot pie jaunā modeļa silueta. Tam ir būtiska nozīme, dizaina procesa beidzamajos posmos vērtējot to, kā ir izdevies dizains. Tāpat arī 3D skicēšana neaizstāj dizainera talantu, ja runājam par zīmēšanu – jo tas ir dizaina procesa pamatu pamats.
3D skicēšana jau tagad ir plaši izplatīta arī citās nozarēs
Renault Group dizaineri nav vienīgie, kuri darbā izmanto šo jauno tehnoloģiju. Tā tiek izmantota daudzās dizaina skolās, un nu to izmanto dizaineri, kas rada motociklus, sporta apavus, velosipēdistu ķiveres un mugursomas. Godīgi sakot, nākotnē tā būs daudzu projektu veiksmes atslēga dažādās jomās, piemēram, modes, interjera dizaina, medicīnas, arhitektūras un arī videospēļu.
Visi šajā tīmekļa vietnē esošie materiāli (tostarp, bet ne tikai, teksti, fotoattēli, grafikas, skaņas faili, animācijas faili, video faili un to izvietojums vietnē) ir Renault SAS un/vai tās meitasuzņēmumu īpašums vai tādu trešo pušu īpašums, kas ir devušas Renault SAS atļauju lietot tos ierobežotā apjomā, un minētie materiāli ir aizsargāti ar autortiesībām un citiem intelektuālā īpašuma tiesību aktiem. Minēto materiālu izmantošana citiem mērķiem, kas nav saistīti ar žurnālistiku, jo īpaši mārketinga vai reklāmas nolūkiem, ir stingri aizliegta.