Preses relīze
1898. gadā Luijs Reno (Louis Renault) patentēja tiešās piedziņas ātrumkārbu. Pēc dažām nedēļām ar brāļu Marsela un Fernāna atbalstu viņš nodibināja uzņēmumu “Renault Frères”. Tas bija sākums biznesa piedzīvojumam, kas nepārtraukti motivē zīmola inženierus turpināt meklēt arvien jaunus inovatīvus risinājumus. Jong–Huns un Papē zina, ko tas nozīmē. Viņi bija atbildīgi par automātiskās auto novietošanas sistēmas ”Advanced Park Assist” ieviešanu, un viņiem bija jāatrod risinājums, lai pabeigtu projektu, neskatoties uz īstu “pogu karu”, kas sākās divus mēnešus pirms šī projekta pabeigšanas.
„Poga, kas bija mūsu izgudrojuma centrālais elements, tika pārņemta citā projektā. Viņi mums to nočiepa”.
Papē, braukšanas palīgsistēmu algoritmu modelēšanas inženieris uzņēmumā Renault.
„Koncepcijas maiņa divu mēnešu laikā – tas ir neiedomājami! Tomēr mēs to paveicām.”
Jong–Huns, braukšanas palīgsistēmu inženieris uzņēmumā Renault.
AUTOMAŠĪNU NOVIETOŠANA STĀVVIETĀ KĻŪST ARVIEN VIENKĀRŠĀKA
Jau daudzus gadus Renault piedāvā braukšanas palīgsistēmas, lai atvieglotu saviem klientiem automašīnas novietošanu stāvvietā. Vispirms tas bija 1990.–2000. gados ieviestais atpakaļgaitas sensors. Sākotnēji uzstādīts automašīnas aizmugurē, pēc tam arī priekšā. „Mums vairs nav jāizkāpj no automašīnas, lai redzētu, vai mums ir pietiekami daudz vietas auto novietošanai stāvvietā,” norāda Papē.
Dažus gadus vēlāk automašīnas novietošanas palīgsistēmu papildināja atpakaļskata kamera vai pat 360° kamera, kas parāda skatu no augšas. „Tagad skaņas signālu pavada attēls uz informācijas panelī iebūvētā multimediju ekrāna, kurā redzama šķēršļa atrašanās vieta”.
Līdz ar "Easy Park Assist" parādīšanos 2015. gadā modelī Espace 5, „mēs spērām nākamo soli,” uzsver Papē. Pēc autovadītāja pieprasījuma automašīna meklē transportlīdzekļa gabarītiem atbilstošu novietošanas vietu un pēc tam pati kontrolē procesu, „pārņemot kontroli” pār stūri. Vadītājs kontrolē gāzes un bremžu pedāļus, maina pārnesumu starp atpakaļgaitu un priekšu, kā arī nepieciešamības gadījumā ieslēdzot stāvbremzi.
2019. gadā, ar jauno Espace modeļa versiju, Renault nolēma spert nākamo soli automašīnas novietošanas manevra automatizācijā. Tika ieprojektēta palīgsistēma, kas pilnībā pārņēma manevra kontroli. Sākot ar piemērotas vietas atrašanu līdz automašīnas dzinēja apstādināšanai pēc novietošanas stāvvietā. “Easy Park Assist” sistēmu nomainīja “Advanced Park Assist”.
Šis vērienīgais uzdevums tika uzticēts diviem daudzsološiem inženieriem: Jong–Hunam, braukšanas palīgsistēmu inženierim – atbildīgajam par sistēmas „izgudrošanu”, un Papē, braukšanas palīgsistēmu algoritma modelēšanas inženierim, atbildīgajam par ieviešanu.
Bija jāizpilda svarīgs nosacījums – sistēmai bija jāpaliek tikai kā braukšanas palīgsistēmai, nepārņemot pilnīgu kontroli pār transportlīdzekli. Tas nozīmēja, ka palīgsistēmu vajadzēja izveidot tā, lai vadītājs visa manevra laikā saglabātu iesaisti procesā.
Nekas nevarēja būt vieglāks šiem abiem inženieriem. Pietiek nospiest un pieturēt tikai vienu podziņu, lai bez sarežģījumiem izpildītu šo uzdevumu. „Vienkārši nospiediet to, lai uzsāktu manevru, atlaidiet, ja rodas problēma, un nospiediet atkārtoti, lai turpinātu manevru,” skaidro Jong–Huns. Viņiem izdevās ļoti labi, jo atbrīvojās kruīza kontroles/ātruma ierobežotāja podziņa viduskonsolē. Taustiņš ir ergonomiski novietots viduskonsolē, un vadītājs to var ērti aktivizēt, elkoņus atbalstot uz balsta. Lieliski piemērots, lai kontrolētu manevru, kas ilgst vairākus desmitus sekunžu.
Tomēr šajā stadijā netika ņemta vērā jaunas funkcijas parādīšanās: “Autohold” stāvbremzes palīgsistēma, kas, salīdzinājumā ar “Advanced Park Assist”, tika uzskatīta par prioritāti. Dažus mēnešus pirms automašīnas nonākšanas pārdošanā viss sāka brukt. Sākotnējais risinājums ar podziņu, lai saglabātu vadītāja iesaisti, vairs nebija iespējams.
PĀREJA NO TAUSTIŅA LĪDZ PEDĀLIM
Pazūdot taustiņam, kuram bija jābūt galvenajam elementam, lai nodrošinātu vadītāja iesaistes saglabāšanu un atvieglotu šīs funkcijas ieviešanu, projektam vajadzēja noslēgties. Taču tas nevarēja notikt, ņemot vērā abu inženieru apņēmību un radošumu.
Jong–Huns un Papē sākotnēji vēlējās pievienot vēl vienu taustiņu, taču šajā projekta stadijā tas nebija iespējams. Vēl jo vairāk, jaunajā Espace modeļa versijā mērķis bija „attīrīt” centrālo konsoli. Vēl viens apsvērtais risinājums, kas gan tika ātri atmests, bija izmantot ”Advanced Park Assist” aktivizācijas sistēmu, kas atrodas zem multimediju ekrāna. Taču visu manevra laiku, turēt šo taustiņu nospiestu ar izstieptu roku, nebūtu ērti. Alternatīva bija atrast citu slēdzi. Un par tādu kļuva gāzes pedālis.
„Gāzes pedāļa kā slēdža izmantošanas iespēja mums šķita vispiemērotākais risinājums. Tas ļāva vadītājam saglabāt iesaisti, un pedāli varēja izmantot tieši tāpat kā taustiņu. Pietika nospiest pedāli, lai sāktu manevru, un atlaist to, lai to pārtrauktu.”
JONG–HUNS, braukšanas palīgsistēmu inženieris uzņēmumā Renault
Tuvojās automašīnas palaišana pārdošanā, tāpēc vajadzēja rīkoties ļoti ātri. Tādēļ Jong–Huns un Papē pilnībā pievērsās prototipu veidošanai un organizēja iekšējos sistēmu testus. Viņi to izdarīja zibenīgi un veiksmīgi. Viņu risinājums, ko sauc par “One pedal to park”, rosina iztēli, sajūsmina un pārliecina. Tika organizēti testi ar klientu piedalīšanos, un to rezultāti bija vairāk nekā pozitīvi. „Lietotāju vidū mēs veicām virkni testu, kas deva pozitīvus rezultātus, pievēršot uzmanību sistēmas lietošanas ērtumam,” uzsver Papē.
Risinājumi ar gāzes pedāļa izmantošanu tika izstrādāti rekordīsā – tikai divu mēnešu - laikā. „Koncepcijas maiņa divu mēnešu laikā ir vienkārši neiedomājama. Un tomēr mēs to paveicām. Parastajā ritmā šāda veida jauninājumu izstrāde un ieviešana prasa divus gadus,” skaidro Jong–Huns.
Pēc tam tika iesniegts patenta pieteikums. Tas ietvēra sistēmas arhitektūru un tās darbību (Jong–Huna darbības jomā) un algoritma izstrādi, par ko bija atbildīgs Papē.
Tomēr patiess gandarījums ir par to, ka risinājums ar gāzes pedāļa izmantošanu ir labāks par taustiņu versiju. Pirmkārt, sistēmas darbība ir vieglāka. Lai sāktu manevru, vadītājam nav jāmeklē taustiņš. Gāzes pedāļa nospiešana ir dabiskāka darbība. Turklāt tas ir arī drošāks risinājums. Problēmas gadījumā – ja tieši aiz automašīnas parādās gājējs vai dzīvnieks – gāzes pedāļa atlaišana ir instinktīva. Risinājumam ir vēl viena priekšrocība. Vadītājam tagad ir kontrole pār ātrumu. Iepriekš ātruma algoritmu, ar kādu automašīna pārvietojās, sistēma ieprogrammēja neatkarīgi no gāzes pedāļa nospiešanas pakāpes. Apvienojot “Advanced Park Assist” sistēmu ar “One pedal to park”, tagad ir iespējams kontrolēt ātrumu diapazonā līdz 7 km/h. Sistēma ir papildināta arī ar papildu funkcijām: manevra pārtraukšanas gadījumā iepriekšējā versijā bija jānogaida, līdz automašīna pilnībā apstājas, lai atkārtoti uzsāktu manevru, savukārt pašreizējā risinājumā manevru var turpināt, kamēr automašīna ir kustībā.
„Pieņemot risinājumu ar gāzes pedāļa izmantošanu, mēs varējām iet tālāk, nekā tad, ja mūsu rīcībā būtu poga. Mēs pārgājām no “on/off” režīma uz pakāpenisku funkcijas darbību. Tas nebija rozēm kaisīts ceļš. Mēs sastapāmies ar nopietnu izaicinājumu. Tomēr tas ļāva mums atrast vēl labāku risinājumu nekā tas, ko sākotnēji bijām izstrādājuši.”
PAPĒ, braukšanas palīgsistēmas algoritmu modelēšanas inženieris uzņēmumā Renault.
Tādējādi likteņa pavērsieni ļāva Papē un Jong–Hunam virzīties uz priekšu savā darbā – automobiļa braukšanas palīgsistēmas darbības atvieglošanā. Sistēma tika atzīta par tik veiksmīgu un praktisku Espace modelī, ka tika izmantota arī jaunajā Megane E–TECH Electric. Īpaši intuitīva lietošanā un vadītājam nemanāma, tā pilnībā atbilst minimālisma filozofijai.
Jong–Huna un Papē inovatīvais risinājums ir lielisks piemērs Renault intelektuālā īpašuma attīstības dinamikai un darbinieku spējai piedāvāt jaunus risinājumus.
Svinīgajā apbalvošanas ceremonijā par “Renault Frères” 2021. gada inovācijām bija iekļauts arī šis izgudrojums.
“Viena no mūsu stratēģiskā plāna “Renaulution” galvenajām pamatnostādnēm ir pārveidot uzņēmumu par īstu “tehnoloģiju uzņēmumu” un piedāvāt klientiem vislabāk savienotos pakalpojumus un augstās tehnoloģijas mūsu automašīnās. Mēs virzāmies uz automašīna 4.0 laikmetu, kas piesātinātas ar mākslīgo intelektu. Vēloties padarīt mūsu automašīnas arvien labākas, mēs paplašinām savu pieredzi lietotāju saskarņu, lielo datu, pakalpojumu platformu, operētājsistēmu, kiberdrošības, sakaru un enerģijas pārveidošanas jomā. Šajā darbā mēs paļaujamies uz mūsu darbiniekiem un pieredzi. Mūsu automašīnas un pakalpojumi izceļas ar inteliģentiem risinājumiem, kas pozitīvi ietekmē lietotāju atsauksmes, kā arī nodrošina braukšanas prieku un pozitīvas emocijas.”
LUKA de MEO (LUCA DE MEO), Renault Group izpilddirektors.
Visi šajā tīmekļa vietnē esošie materiāli (tostarp, bet ne tikai, teksti, fotoattēli, grafikas, skaņas faili, animācijas faili, video faili un to izvietojums vietnē) ir Renault SAS un/vai tās meitasuzņēmumu īpašums vai tādu trešo pušu īpašums, kas ir devušas Renault SAS atļauju lietot tos ierobežotā apjomā, un minētie materiāli ir aizsargāti ar autortiesībām un citiem intelektuālā īpašuma tiesību aktiem. Minēto materiālu izmantošana citiem mērķiem, kas nav saistīti ar žurnālistiku, jo īpaši mārketinga vai reklāmas nolūkiem, ir stingri aizliegta.