Preses relīze
Sirreālie laiki, kad tādi braucēji kā Huans Manuels Fanhio piedalījās sacensībās, valkājot nelielu mīkstu ādas ķiveri, šķiet bija tik sen. Mūsdienās jebkurš autovadītājs, kurš ierastos tādā apģērbā, pat nedrīkstētu piedalīties sacensībās.
Francūža Romēna Grožāna (Romain Grosjean) biedējošā avārija pagājušā gada Pirmās formulas Bahreinas “Grand Prix” posmā sabiedrībai skaidri atgādināja par briesmām, ar kurām saskaras sacīkšu braucēji. Tomēr tiek veikti vairāki pasākumi, lai risks tiktu mazināts, un apģērbs, ko sportisti valkā, ir kas daudz vairāk nekā formas tērps – tas kalpo par pirmo aizsargu, ja notiek negadījums.
“Mūsu ķivere ir ne tikai labākais draugs negadījumā, bet arī mūsu lepnums,” norāda Matjū Vaksivjērs, Alpine Elf Matmut Endurance komandas dalībnieks.
Droša, bet viegla ķivere
Pateicoties sava partnera – Globālā motosporta drošības institūta – darbam, FIA (Fédération Internationale de l'Automobile – Starptautiskā automobiļu federācija) nepārtraukti cenšas uzlabot esošos sacīkšu apģērbus, par ko liecina jaunais drošības standarts, kuru 2020. gada sezonas sākumā ieviesa Pirmās formulas un Pasaules izturības čempionāta sacensībās.
Saskaņā ar šo standartu, kas zināms kā Nr. 8856-2018, pilotu ķiverēs, kurām obligāti jābūt izgatavotām no oglekļa šķiedras, tagad virs viziera ir noteikti jāiestrādā uzlabota ballistiskā aizsardzības sistēma. Tās tiek pakļautas arī vēl nebijušam pārbaudes testu klāstam, tostarp 790° C karstu liesmu iedarbībai.
Bet ķiverei joprojām jābūt pēc iespējas vieglākai, skaidro Matjū Vaksivjērs: “Vieglums ķiverei ir ļoti svarīgs, īpaši izturības sacensībās, piemēram, hiperauto A480. Līkumos mēs esam pakļauti augstākam spiedienam, tādējādi padarot mūsu galvas “smagākas”. Katrs ietaupītais grams atvieglo mūsu uzturēšanos automašīnā.”
Gramu taupīšana notiek it visur, pat ķiveres dekoratīvajā krāsojumā. Matjū ķivere, kuru var atpazīt pēc zilās, dzeltenās un sarkanās krāsas trīsvienības, kas viņam ir raksturīga jau kopš paša karjeras sākuma, ir pārklāta tikai ar 76 gramiem krāsas.
Uguns dzēšana
Bet briesmas, no kurām visi autovadītāji baidās visvairāk, ir uguns. Šī iemesla dēļ kopš pagājušā gadsimta 60. gadu beigām obligāti ir ugunsizturīgie sacensību tērpi un apakšveļa, ko izgatavo galvenokārt no Nomex materiāla.
Standarts Nr. 8856-2018 attiecas arī uz šiem sacensību tērpiem. Tiem jāspēj ne tikai 12 sekundes izturēt 700° C temperatūru, bet arī jāatbilst stingrām prasībām attiecībā uz siltuma pārnesi. Pateicoties tam, Romēns Grožāns spēja liesmās izdzīvot veselas 28 sekundes un doties prom saviem spēkiem tikai ar apdegumiem uz rokām.
Sacensību cimdi faktiski ir neaizsargātāki nekā sacensību tērpi ugunsgrēkā. Autovadītāji vēlas sajust pat sīkāko stūres radīto vibrāciju, tas nozīmē, ka viņu cimdiem ir tikai viens liesmu izturīgs auduma slānis. FIA tomēr pilnībā apzinās, ka ādai ir tendence sarauties, ja tā tiek pakļauta liesmām, un tāpēc tiek ieteikts izmantot pēc iespējas mazāk ādas, neraugoties uz tās nenoliedzamajām taktilajām īpašībām.
Noteikumi arī nosaka, ka tādiem rotājumiem kā izšūti logotipi un apdruka, kas tiek izmantoti, lai pielāgotu sacīkšu apģērbu un reklamētu komandas sponsorus, jābūt sertificētiem kā ugunsizturīgiem. Arī apakšveļai, sejas maskām un zeķēm jābūt homologētām.
Neaizmirstiet par komfortu
Lai arī sacensību tērpu galvenais mērķis ir aizsargāt braucējus no apdegumiem, tiem tomēr jābūt ērtiem, īpaši izturības sacīkstēs, kur autovadītāji pie stūres pavada līdz četrām stundām no vietas. “Ir svarīgi, lai sacensību tērpi būtu individuāli pielāgoti braucēju augumam. Ilgstošu sacensību laikā braucēji noteikti nevēlas, lai kaut kas traucētu. Pat slikti nošūta šuve var izrādīties ļoti neērta,” norāda Alpine Elf Matmut Endurance komandas dalībnieks Matjū Vaksivjērs.
Lai nodrošinātu, ka braucēji jūtas pēc iespējas ērtāk, apģērba izgatavotāji rūpīgi pievērš uzmanību izmantotajiem audumiem. Rezultātā mūsdienu sacensību tērpi ir aizsargājoši, viegli un izgatavoti no elpojošiem tekstilmateriāliem. Tie, kurus valkā Alpine Elf Matmut Endurance komandas dalībnieki, ir izgatavoti Itālijā, uzņēmumā Sabelt un sver tikai 265g/m2.
Visi šajā tīmekļa vietnē esošie materiāli (tostarp, bet ne tikai, teksti, fotoattēli, grafikas, skaņas faili, animācijas faili, video faili un to izvietojums vietnē) ir Renault SAS un/vai tās meitasuzņēmumu īpašums vai tādu trešo pušu īpašums, kas ir devušas Renault SAS atļauju lietot tos ierobežotā apjomā, un minētie materiāli ir aizsargāti ar autortiesībām un citiem intelektuālā īpašuma tiesību aktiem. Minēto materiālu izmantošana citiem mērķiem, kas nav saistīti ar žurnālistiku, jo īpaši mārketinga vai reklāmas nolūkiem, ir stingri aizliegta.
Visi šajā tīmekļa vietnē esošie materiāli (tostarp, bet ne tikai, teksti, fotoattēli, grafikas, skaņas faili, animācijas faili, video faili un to izvietojums vietnē) ir Renault SAS un/vai tās meitasuzņēmumu īpašums vai tādu trešo pušu īpašums, kas ir devušas Renault SAS atļauju lietot tos ierobežotā apjomā, un minētie materiāli ir aizsargāti ar autortiesībām un citiem intelektuālā īpašuma tiesību aktiem. Minēto materiālu izmantošana citiem mērķiem, kas nav saistīti ar žurnālistiku, jo īpaši mārketinga vai reklāmas nolūkiem, ir stingri aizliegta.