Preses relīze

dalīties

ALPINE STĀSTS: A480 UN RIEPU BURVĪBA

Runājot par autosportu, riepu konstrukcijai un dizainam sacensībās ir būtiska nozīme – gluži tāpat kā FIA Pasaules izturības sacensību čempionātā (FIA WEC), kurā mainīgi apstākļi trasē viena pasākuma laikā ir pavisam ierasta lieta. Alpine Elf Matmut Endurance Team tehniskās ekspluatācijas inženieris Pols Fransuā (Paul François) stāsta par dažādiem veidiem, kā riepas rada brīnumu lietas izturības sacensībās.

Alpine jau sen saprata riepu nozīmi un ieguvumus, ko sniedz uzmanības pievēršana tam, kas patiesībā ir vienīgais saskares punkts starp sacīkšu auto un trasi. Kopš 1964. gada Francijas uzņēmums pat aktīvi līdzdarbojās radiālo riepu izstrādē – šī tehnoloģija radīja revolūciju automobiļu nozarē.


Alpine un riepu inovācijas


Alpine bija tieši tā komanda, pie kuras vērsās koncepcijas izgudrotājs – Michelin, lai risinātu problēmu – lielā ātrumā tiek zaudēta automobiļa vadība. Pateicoties viegli regulējamajai balstiekārtai, kas bija uzstādīta F2 un F3 sacensību vienvietīgajiem bolīdiem un izturības sacīkšu prototipiem, Alpine bija būtiska loma radiālo riepu īpašību uzlabošanā – tā bija revolucionāra tehnoloģija, kas parasto autobraucēju ieskatā kļuva par sinonīmu divreiz ilgākam riepu kalpošanas laikam.


1967. gada Lemānas 24 stundu sacensībās Alpine un Michelin ieviesa vēl vienu revolucionāru jauninājumu, kas mūsdienu auto sacensībās ir ierasta lieta un kuru Formula 1 ātri vien sāka atdarināt, proti, sliki – riepas bez protektora raksta, kuras nodrošina izcilu saķeri sausos laika apstākļos, maksimāli palielinot gumijas apjomu, kas ir tiešā saskarē ar zemi.


Tāpēc nebija nekāds pārsteigums, ka 1978. gadā Alpine kļuva par pirmo komandu, kas, startējot ar radiālajiem slikiem, uzvarēja Lemānas sacensībās…



Savienotās riepas


“Izturības sacīkstēs, kad runa ir par riepu pārvaldību, vienmēr nākas darboties saspringtos apstākļos,” norāda Alpine Elf Matmut Endurance Team tehniskās ekspluatācijas inženieris Pols Fransuā.


Lai gan daudzi autobraucēji nepievērš lielu uzmanību savām riepām (izņemot brīdi, kad tās ir pārdurtas), sacensību komandas zina, cik nozīmīgs ir to ieguldījums kopējā rezultāta sasniegšanā. Papildus tam, ka mūsdienās riepu sastāvā ir vairāk nekā 200 dažādu komponentu, tās ir arī savienotās riepas.


“Michelin riepas, kuras mēs izmantojam Pasaules izturības sacensību čempionātā (World Endurance Championship), ir aprīkotas ar sensoriem, ļaujot mums uzraudzīt to tehniskās īpašības,” norāda Pols Fransuā. “Piemēram, pateicoties lāzera termometram, mēs reāllaikā iegūstam datus gan par gaisa temperatūru korpusa iekšpusē, gan pašiem karkasiem. Mēs varam uzraudzīt arī spiedienu – vēl vienu izšķirošu parametru, kas ļauj mums ne vien optimāli uzlabot braukšanas rādītājus, bet arī sacensties droši, jo varam konstatēt riepas pārduršanu, vēl pirms sacīkšu braucēji par to nojauš!”


“Izturības sacensību riepas ir aprīkotas ar RFID (Radio Frequency Identification) tehnoloģiju un svītrkodiem, kas ļauj sacensību vadības personālam pārbaudīt, vai komandas vienmēr ievēro riepu noteikumus un to attiecīgos piešķīrumus,” skaidro Pols Fransuā.



Nozīme sacensību stratēģijā


Vienam automobilim atļautais riepu skaits vienā Pasaules izturības sacensību čempionāta posmā ir ierobežots – līdz 18 slikiem, piedaloties sešu stundu sacensībās (ieskaitot kvalifikāciju), 24 – astoņu stundu sacensībās un 56 – Lemānas sacensībās. Noteikumos arī noteikts, ka pitstopa laikā ir jāpabeidz degvielas uzpildīšana, un tikai pēc tam var sākt riepu maiņu, turklāt šī darba veikšana atļauta tikai četriem mehāniķiem, kas izturības sacensībās attiecīgi notiek sešas reizes ilgāk nekā Formula 1 sacensībās.


Tikmēr sacīkšu braucējiem ir svarīgākā loma, īstenojot komandu rūpīgi izplānotās sacīkšu stratēģijas... “Jo precīzāks ir viņu braukšanas stils, jo vairāk braucēji spēj pielāgot riepu izmantošanu sacensību rādītāju optimālai uzlabošanai visas distances garumā. Tieši braucēji sajūt jebkādu riepu nodilumu, un viņiem jāspēj nodrošināt atgriezenisko saiti par apļa laiku atšķirību, ko varētu radīt jauna riepu komplekta uzstādīšana,” skaidro Pols Fransuā.


Vadītāja sēdeklī sēdošajiem riepas nenoliedzami nozīmē daudz vairāk par melniem apaļiem!

Galerija

Datnes lejupielādei

Palieciet kontaktā

Sekojiet mums sociālajos medijos

Mūsu vietne izmanto sīkdatnes