Preses relīze
Varētu šķist paradoksāli pievienot skaņu elektriskajai automašīnai, kas pēc savas būtības ir klusa un tāpēc skaņas ekoloģijas līmenī nevainojama, taču skaņa ir nepieciešama drošībai. Bez ārējas brīdinājuma skaņas gājēji nedzird elektriskos transportlīdzekļus, kas tuvojas nelielā ātrumā. Arī autovadītāji mums apliecina, ka viņiem jābūt dzirdamiem visos apstākļos, it īpaši pilsētā. Šis brīdinājums, saukts par VSP (Vehicle Sound for Pedestrians) jeb automašīnas skaņa gājējiem, ir viena no elektrisko automašīnu prasībām, tāpēc tai jābūt vienai no parametriem to izstrādē. Ja prioritāte ir “brīdināt nomierinot”, skaņas dizaina izaicinājumi paver daudz iespēju.
“Tas, kas jūs pārsteidz, atrodoties elektromobilī, ir klusums. Mēs vēlamies piešķirt šim klusumam balsi,” norāda Lorāns Vorms, Renault Group audio stratēģijas menedžeris.
KLUSUMA SKAŅA
Kopš pirmajiem elektriskajiem konceptautomobiļiem, Renault ir bijis pionieris konkrētas VSP izstrādē. Tā kļuva par realitāti 2012. gadā ar ZOE sērijveida versiju, kam bija brīdinājuma skaņa, kurai bija jāpaziņo: “Es esmu elektrisks, es esmu līderis, es esmu Renault.” Tai bija jābūt arī skaņai, kas saistītos ar Renault un paustu tā labdabīgās, uz cilvēku vērstās vērtības; paraksta skaņa, kas vēlāk tiktu izmantota citiem Renault elektriskajiem modeļiem. “Doma, protams, ir brīdināt gājējus, viņus nenobiedējot! Tajā pašā laikā mums ir jāveido pozitīva saistība starp šo brīdinājumu, elektriskajām automašīnām un Renault zīmolu,” stāsta Lorāns Vorms.
Šodien Renault gatavo jaunu elektrisko modeļu paaudzi, kas atvasināti no Mégane eVision un R5 prototipa izstādes automašīnas. Arī šiem modeļiem ir nepieciešams savs ārējais rītdienas skanējums. Skaņu, tāpat kā pirmo, izstrādāja Ircam Uztveres un skaņas dizaina izpētes grupas studijā un laboratorijās Parīzē.
ELEGANTI UZRAKSTĪTA PARTITŪRA, SMALKI NOREGULĒTI INSTRUMENTI
Skaņas dizains ir komandas darbs. Tas prasa redzējumu, tehniskās iemaņas, pacietību un uzmanību pret detaļām. Tas apvieno daudzas Renault Group disciplīnas, tostarp arī produktu, dizaina un inženiertehnisko nodaļu darbu. VSP izveidē nepieciešams iesaistīt arī ārējos partnerus un ekspertus. Der atcerēties, ka partnerība starp Renault Group un Ircam aizsākās 1994. gadā, krietni pirms Renault izvēlējās elektrību kā savu nākotni automobiļu pasaulē. Kopš tā laika šķiet, ka šī vēsturiskā saikne ir palīdzējusi iedvesmot vairākus aicinājumus: Lorāns Vorms un citi darbinieki apguva iemaņas Ircam, pirms pievienojās Renault progresīvajā lietišķās akustikas jomā.
“Mana loma ir noteikt kursu. Es paļaujos uzbagātīgajām klientu atsauksmēm un pašreizējām tendencēm, lai izstrādātu skaņasspecifikācijas, kas apraksta vēlamo vidi un raksturu un atbildīs mūsu zīmolaidentitātei,” Lorāns Vorms
Nākamo elektrisko Renault modeļu skaņām ir jāsaglabā un jāattīsta vēsturiskā saikne ar iepriekšējiem modeļiem. Ircam rīcībā ir fundamentālo pētījumu, akustikas, mūzikas un skaņu prasmes, kas ir tik ļoti novērtētas šāda veida rūpnieciskām vajadzībām un to ierobežojumu bagāžai. Pētniecības direktora un PDS komandu menedžera Nikolasa Misdarīsa (Nicolas Misdariis) un komponista un skaņu dizainera Andrea Serā (Andrea Cera), kurš daudzus gadus ir strādājis ar PDS komandām, cita starpā, pie šiem automašīnu skaņas dizaina jautājumiem, vadībā darbs varēja sākties.
Šādas nozīmes projekta pirmais posms sastāv no rūpniecisko prasību tehnisko, ergonomisko, funkcionālo un identitātes aspektu izpratnes. Citiem vārdiem sakot, tam jāatbild uz jautājumu: kāda ir nepieciešamā un vēlamā “personība” ārējai skaņai?
Šie sākotnējie dati tiek izplatīti instruktāžu sesijās par šiem dažādajiem aspektiem, izmantojot tādus plašsaziņas līdzekļus kā vārdi, attēli, skaņu bibliotēkas un pat paši trokšņi, kas katrs savā veidā pauž raksturus un emocijas, kas ir topošo skaņu dizaina centienu mērķis.
“Šis darbs ir daļa no ilgas sadarbības vēstures, un tajā izmantotas vairāk nekā desmit gadu atsauksmes un pieredze. Tas nozīmē, ka mēs varam definēt un apvienot tādus spēcīgus jēdzienus kā intruzivitāte. Mērķis ir apmierināt būtisku skaņas ekoloģijas vajadzību: padarīt skaņu pēc iespējas neuzkrītošāku automašīnas iekšpusē, lai nodrošinātu lielāku komfortu,” Nikolass Misdarīss
Izteiktie nodomi pēc tam jāpārvērš akustiskos materiālos, izmantojot instrumentus un īstas (ierakstītas) skaņas vai sintētiskas datorizētas skaņas, vienlaikus piemērojot harmonijas pamatnoteikumus. Mēs, piemēram, zinām, ka harmonisks akords labāk nekā jebkurš cits radīs atvieglojuma vai prieka sajūtu. Un otrādi, disonanse, lai cik tā būtu niecīga, šāda veida akordiem nekavējoties piešķirs spriedzi... Uzmanies! Dualitāte, kas izrādīsies noderīga tādai skaņai kā VSP.
Tātad skaņu dizainers komponē ar šiem skaņas materiāliem, sajaucot tos harmoniskā maisījumā. Tālāk nāk ritmi un modulācijas, kas nodrošinās vienu no VSP galvenajām sastāvdaļām, proti, skaņas interaktivitāti, pielāgojoties automašīnas kustībām un tādējādi veicinot unikālas, dzīvas, dinamiskas paraksta skaņas dizainu.
LABI VADĪTS ORĶESTRIS
Pēc izpētes posmiem parādīsies vairāki virzieni vai priekšlikumi. Šajā posmā rodas jautājumi un šaubas. Pastāv risks ikvienam balstīt savu vērtējumu uz savu gaumi – šis ir pirmais šķērslis. Nākamais šķērslis ir mēģinājums apvienot ikvienu – neizbēgami nesavienojamo – viedokli. Visā projektā klientu skaņas pieredzes menedžera loma ir nodrošināt un aizstāvēt konsekvenci, kas noteikta pirms komandu darba. Visbeidzot, pieņemot lēmumus, ir svarīgi, lai rezultāts iegūtu izvēlētās paraksta skaņas spēcīgo, pat strīdīgo raksturu. Tas ir pamats atšķirīgai skaņai, un tādai, kas, iespējams, laika gaitā sevi pierādīs. Šāda ir Renault nostāja.
Pēdējais vārds pieder Lorānam Vormam: “Mans sapnis ir tāds, ka nākotnes Renault elektrisko automašīnu skaņas paraksts raisīs emocijas, kas līdzinās vilinošu smaržu iedarbībai, vienlaikus veicinot uzlabotu skaņas vidi nākotnes pilsētai.”
Mēs novēlam visu to labāko komandām, kuras vadīja šo jauno skaņu izstrādi, ko mēs drīz atklāsim pilnīgi jaunajā Mégane E-TECH Electric!
LORĀNS VORMS: AUDIO EKSPERTS UN TALANTĪGS MŪZIĶIS
Lorāns aizraujas ar skaņas dizainu un jaunām audio tehnoloģijām. Aiz inženiera ar Ircam piešķirto pēcdiploma kvalifikāciju mūzikas akustikā, slēpjas brīvmākslinieks multi-instrumentālists. Kad vien ir iespējams, Lorāns dodas uz skatuvi dziedāt un spēlēt elektrisko ģitāru kopā ar pop-roka kaverversiju grupu. Lorāns arī komponē mūziku datorā, apvienojot analogās un digitālās tehnoloģijas. To sauc par aizraušanos ar skaņu apvienošanu darbā un dzīvē!
RENAULT GROUP UN IRCAM: VAIRĀK NEKĀ CETURTDAĻGADSIMTU ILGAS PARTNERATTIECĪBAS
Pjēra Bulēza (Pierre Boulez) dibinātais Akustikas/mūzikas pētījumu un koordinācijas institūts ir saistīts ar Pompidū centru Francijas Kultūras ministrijas aizgādībā. Kopš tā izveidošanas 1977. gadā Ircam galvenā misija ir veicināt auglīgu mijiedarbību starp zinātnisko izpēti, tehnoloģiju attīstību un mūsdienu mūzikas radīšanu. Šīs jomas nodrošina galveno pamatu visām institūta darbībām STMS laboratorijā, kur kopā ar septiņām pētnieku komandām atrodas dažādi skaņu un mūzikas zinātnes un tehnoloģiju komponenti.
Sadarbojoties ar Renault Group, Ircam kopš 1994. gada strādā pie tik atšķirīgām tēmām kā dzinēja skaņas kvalitāte, skaņas brīdinājumi, pasažieru salona skaņu ainava un ārējais automašīnas skaņu paraksts. Pēdējā laikā Ircam un it īpaši Andrea Serā un Nikolas Misdarīss ir strādājuši pie skaņas izpētes projektiem, kas saistīti ar Renault ZOE un DeZir, Frendzy, Twin Z, TreZor un SYMBIOZ konceptautomobiļiem.
Visi šajā tīmekļa vietnē esošie materiāli (tostarp, bet ne tikai, teksti, fotoattēli, grafikas, skaņas faili, animācijas faili, video faili un to izvietojums vietnē) ir Renault SAS un/vai tās meitasuzņēmumu īpašums vai tādu trešo pušu īpašums, kas ir devušas Renault SAS atļauju lietot tos ierobežotā apjomā, un minētie materiāli ir aizsargāti ar autortiesībām un citiem intelektuālā īpašuma tiesību aktiem. Minēto materiālu izmantošana citiem mērķiem, kas nav saistīti ar žurnālistiku, jo īpaši mārketinga vai reklāmas nolūkiem, ir stingri aizliegta.