Preses relīze
Pēc pirmajiem prototipu testiem, kuros tika apstiprināts, ka dažus mēnešus iepriekš ar LEGO konstruktora palīdzību izveidotais modelis darbojas, izstrādes komandas noslēdza E-TECH tehnoloģijas pirmo svarīgo posmu. Komandām bija izdevies radīt “īstu” auto Žerāra Deturbē noteiktajā 18 mēnešu termiņā. Pirmā E-TECH dzinēja versija tika uzstādīta Dacia Sandero modelim, un šī dzinēja daļēji publiskā atklāšana norisinājās 2012. gadā Grupas darbiniekiem organizētajā pasākumā “Innov’Days”. Šajā pasākumā tika prezentētas jaunākās tehnoloģiju inovācijas, kas uz doto brīdi atradās attīstības fāzē.
“E-TECH tehnoloģija, pateicoties savai vienkāršībai, ir unikāla. Daudzi neticēja, ka to būs iespējams īstenot reālajā dzīvē. Taču mēs pierādījām, ka tas ir iespējams!"
Nikolā Fremo, Renault hibrīdās arhitektūras eksperts
EOLAB – NEIZBĒGAMĀ SATIKŠANĀS
Tajā pašā laikā Renault centās rast risinājumus Francijas valdības izvirzītajiem uzstādījumiem. Renault bija jāizstrādā automobilis, kas spētu patērēt mazāk nekā divus litrus degvielas uz 100 km. Par šādu auto bija jākļūst EOLAB prototipam. Lorāna Topēna vadītā komanda, ko veidoja dažādu departamentu darbinieki (tostarp inženieri, dizaineri un aerodinamikas eksperti), koncentrējās uz trim galvenajām jomām – izmantotās platformas un šasijas svara samazināšana, inovatīvi aerodinamikas risinājumi un ekonomiskākās piedziņas izvēle. Līdz ar to nākamajā izstrādes posmā bija nepieciešams tikties ar komandām, kas bija atbildīgas par E-TECH izstrādi.
“Ātri tapa skaidrs, ka E-TECH tehnoloģijas izmantošana EOLAB prototipā ir pašsaprotama izvēle. Lai pabeigtu darbus, bija nepieciešams atrast vieglu transportlīdzekli un aprīkot to ar atbilstošu dzinēju. Pateicoties šim, mums izdevās izstrādāt divus risinājumus, kas ļāva Renault izpildīt valdības uzstādījumus, proti, izstrādāt viedu, ekonomisku un ikvienam pieejamu automašīnu,” atklāj Lorāns Topēns, EOLAB projektu vadītājs.
EOLAB prototipa pirmizrāde norisinājās 2014. gada Parīzes auto izstādes laikā. Žurnālisti tika uzaicināti uz Mortefontēnas trasi, lai piedalītos izmēģinājuma braucienos ar tā dēvēto demo versiju. Tā bija īsta E-TECH tehnoloģijas pārbaude.
CETURTAIS ĀTRUMS
EOLAB prototips ne vien attaisnoja uz to liktās cerības, bet arī tika uzņemts pozitīvi. Žurnālistus pārsteidza automobiļa rekordzemais degvielas patēriņš (1 litrs/100 km). Turklāt prototips spēja 9,2 sekundēs sasniegt paātrinājumu no 0 līdz 100 km. Tomēr Nikolā Fremo un izstrādes komanda nebija pilnībā apmierināti ar rezultātu. “Mums bija jāatrod efektīvs risinājums, kas paātrinātu iekšdedzes dzinēja iedarbināšanu un tādējādi optimizētu piedziņas transmisiju, lai lietotājiem sniegtu tādu pašu braukšanas pieredzi kā elektroauto.”
Tas, savukārt, prasīja modificēt atsevišķus piedziņas sistēmas elementus. Risinājums paredzēja pārnesumkārbai ar zobvainaga sajūgu, kurai sākotnēji bija tikai trīs pārnesumi, pievienot ceturto ātrumu. Turklāt ceturtais pārnesums ļāva izslēgt galveno elektromotoru, kad tas vēl netika izmantots, t.i., galvenokārt braucot pa šoseju. Šis risinājums novērsa aerodinamisko pretestību un ļāva samazināt degvielas patēriņu par 3 līdz 4%, kas ir aptuveni 1 kW. “Braukšana pa šoseju nu ir kļuvusi vēl ērtāka un ekonomiskāka," sacīja Nikolā Fremo.
ĪSS PIEDZĪVOJUMS AR FORMULA 1
E-TECH tehnoloģijas izstrādes darbs virzījās uz priekšu, un nākamajam posmam bija nepieciešama cieša sadarbība ar Renault Sport Racing komandām. Jāatzīmē, ka Formula 1 bolīdu elektrifikācija sākās jau 2009. gadā, kad tika ieviesta kinētiskās enerģijas atjaunošanas sistēma jeb KERS. Savukārt 2014. gadā pirmizrādi piedzīvoja jaunās paaudzes V6 hibrīddzinēji. Bolīdos un sērijveida automašīnās uzstādīto dzinēju ražotājiem ir viens un tas pats mērķis – samazināt degvielas patēriņu un panākt degvielas efektivitātes uzlabošanu. Inženieri, kas specializējas enerģijas pārvaldības sistēmās un strādāja arī pie E-TECH, lūdza palīdzību saviem kolēģiem no Renault F1 komandas, kas ir pašreizējā Alpine F1 komandas priekštecis Formula 1 sacensībās.
Lai pabeigtu likt šo puzli, pietrūka tikai viens elements – komandas dalībniekiem bija jāvienojas par konkrēta iekšdedzes dzinēja izvēli. Viņi izvēlējās HR16 jeb četru cilindru dabiskas vilkmes dzinēju no Alianses klāsta. Tas, savukārt, prasīja veikt vairākas izmaiņas dzinēja darbības procesos, tādējādi ļaujot pilnībā izmantot potenciālu, kas piemīt inovatīvajai pārnesumkārbai ar zobvainaga sajūgu, ko Nikolā Fremo bija izveidojis, eksperimentējot ar LEGO konstruktoru. Tā arī bija atbilde uz nepieciešamību optimizēt vidējās klases modeļos uzstādītās E-TECH piedziņas izmaksas.
SIRREĀLS PIEDZĪVOJUMS
Pašlaik E-TECH dzinēji tiek veiksmīgi ieviesti sērijveida ražošanā. Ar šo unikālo tehnoloģiju aprīkotie dzinēji tiek uzstādīti Clio, Captur un Arkana modeļos kā vidēja līmeņa hibrīdi, kā arī Captur un Mégane kā spraudņa tipa hibrīdi. Fremo sapnis nu ir piepildījies. “Viss aizsākās ar vienkāršu ideju, kuru inženieru komanda turpināja attīstīt, lai radītu pilnu dzinēju klāstu”.
Tādas ir beigas šim sirreālajam stāstam, kas aizsākās ar ideju uzbūvēt modeli no LEGO konstruktora. Pēc tam, pateicoties komandas atjautībai un neatlaidībai, tika attīstīts līdz vēlamajam rezultātam. Komandas dalībnieki šajā projektā ieguldīja sirdi un, kad pie apvāršņa parādījās problēmas, nenolaida rokas un nepadevās. Tāpat šī komanda prata apvienot spēkus, lai sajustu sacensības garu, kas pakāpeniski pārņēma visu uzņēmumu. Tas bija ļoti nepieciešams, jo likmes bija ļoti augstas.
“Tā noteikti bija ļoti riskanta spēle. Taču galu galā par šo ideju iestājās viss uzņēmums – sākot no produktu un transportlīdzekļu projektēšanas komandām līdz augstākā līmeņa vadībai. Daudzi inženieru nodaļas darbinieki un ne tikai aizrāvās ar šo projektu, tādējādi tika paaugstināts individuālās motivācijas līmenis, un tieši tas veido šī uzņēmuma vērtību. E-TECH dzinēja koncepcijas izstrāde zināmā mērā bija neprāts, taču tas vainagojās panākumiem, ar ko mēs visi varam lepoties,” atzīst Nikolā Fremo.
Šī stāsta 3. daļas video pieejams: https://youtu.be/ynnCxmLr4SY.
Visi šajā tīmekļa vietnē esošie materiāli (tostarp, bet ne tikai, teksti, fotoattēli, grafikas, skaņas faili, animācijas faili, video faili un to izvietojums vietnē) ir Renault SAS un/vai tās meitasuzņēmumu īpašums vai tādu trešo pušu īpašums, kas ir devušas Renault SAS atļauju lietot tos ierobežotā apjomā, un minētie materiāli ir aizsargāti ar autortiesībām un citiem intelektuālā īpašuma tiesību aktiem. Minēto materiālu izmantošana citiem mērķiem, kas nav saistīti ar žurnālistiku, jo īpaši mārketinga vai reklāmas nolūkiem, ir stingri aizliegta.