Preses relīze
Kad gandarījums par paveikto bija norimis, sekoja nākamais izaicinājums – izveidot un ieviest dzīvē nākotnes E-TECH hibrīdo tehnoloģiju. Nikolā Fremo, LEGO prototipa modeļa autors, vērsās pie vairākiem kolēģiem, lai pārliecinātos, vai viņa izdomātā bezsajūga sistēma būs piemērota lietošanai reālajā dzīvē un apmierinās klientu gaidas automobiļa snieguma ziņā. Fremo īpaši interesēja kolēģa Ahmeda Ketfi-Šerifa viedoklis, lai noskaidrotu un pārbaudītu, vai ar šo bezsajūga “dog box” tipa ātrumkārbu būs iespējams panākt pāreju starp dažādiem iespējamajiem darba režīmiem (tostarp režīmiem braukšanai pilsētā, pa zemes ceļa un pa šoseju).
"Pāreja no LEGO piedzīvojuma uz realitāti bija ļoti liels izaicinājums. Tas man daudz ko iemācīja,” atzīstas Renault mehatronikas sintēzes arhitekts Ahmeds Ketfi-Šerifs.
MĒRĶIS – PLŪSTOŠĀKA DARBĪBA
Līdz ar to uzmanības centrā nonāca bezsajūga “dog box” tipa ātrumkārba, kas aizstāj gan zobratu, gan sinhronizācijas gredzenu bezsajūga sistēmā. Tā dēvētā “dog box” ir pārnesumkārba, kuras efektivitāti nodrošina tajā izmantoto detaļu berzes ierobežošana, un šo tehnoloģiju izmanto autosportā. Taču sērijveida modeļos nepieciešams nodrošināt plūstošu pārnesumu maiņu, pretējā gadījumā klienti to neizvēlēsies.
“Mēs bijām pieraduši lietot šāda tipa pārnesumkārbas Formula 1 sacīkšu dzinējos, taču tas bija pavisam kaut kas jauns – izmantot to sērijveida automobiļos. Mums bija svarīgi panākt, lai šis risinājums būtu ērts mūsu klientiem, ar parastām automašīnām dodoties savās ikdienas gaitās,” skaidro Ahmeds Ketfi-Šerifs.
Tas nebūt nebija tik pašsaprotami, jo Formula 1 sacīkstēs izmantoto plakano zobvainaga sajūgu lielākais mīnuss ir to grūtā savienojamība ar citiem elementiem, kaut arī laika gaitā tie darbojas labāk un ir uzticamāki nekā cita veida zobvainaga sajūgi. Lai sistēmu padarītu plūstošāku, bija nepieciešams izdomāt kādu papildu risinājumu.
GUDRĀ IZVĒLE
Ideja, kuru ātri apstiprināja Ahmeds Ketfi-Šerifs, bija topošo E-TECH hibrīdsistēmu papildināt ar otru elektrodzinēju. “Tā uzdevums bija aizstāt tradicionālās pārnesumkārbas sinhronizētājus, lai atvieglotu sajūga darbību un tādējādi arī pārnesumu maiņu. Tā kā šis dzinējs strādā kopā ar elektrisko vilces motoru, tas ļauj precīzi regulēt pārnesumkārbas griešanās ātrumu, nodrošinot plūstošāku pārnesumu pārslēgšanu.”
Ahmeds Ketfi-Šerifs un Nikolā Fremo pilnveidoja LEGO prototipa modeli un ar šo jauno risinājumu veica testus gan izstrādes laboratorijā, gan uz ceļa. Šajos testos viņi varēja novērot, ka otrais elektromotors, kurš bija ieguvis nosaukumu HSG jeb High-voltage Starter Generator (augstsprieguma startera ģenerators), sniedza tehnoloģijai arī citas priekšrocības. Pie maza ātruma tūlītējais griezes moments izlīdzināja paātrinājumu, tādējādi pārnesumu pārslēgšanas laikā izvairoties no griezes momenta pārrāvuma sajūtas. Tāpat pie maza ātruma tas ļāva sistēmai darboties kā “sērijveida hibrīdam”, nodrošinot lielāku braukšanas komfortu. Tā kā nebija nepieciešams uzglabāt uzkrāto enerģiju, risinājums ļāva samazināt akumulatora ietilpību un noņemt uzlādes ligzdu.
“E-TECH dzinējs, kas sākotnēji bija spraudņu hibrīds, izstrādes testu laikā kļuva arī par tā dēvēto vieglo hibrīdu. Līdz ar to E-TECH tehnoloģijas izmantošanas iespējas Renault automobiļu klāstā ievērojami palielinājās,” atklāj Ahmeds Ketfi-Šerifs.
TAS TIEŠĀM DARBOJAS
“Šo testu rezultātā E-TECH tehnoloģijas izstrādātāju komandas pārliecinājās, ka prototips, kurš pierādīja sevi gan LEGO versijā, gan simulācijās, darbojas arī reālajā dzīvē. Turklāt tas darbojas pārsteidzoši labi,” norāda Ahmeds Ketfi-Šerifs.
Tomēr ar to viss nebeidzās. Tehnoloģiju joprojām bija nepieciešams optimizēt darbam pie liela ātruma. Tāpat bija jāatrod veids, kas ļautu par E-TECH pastāstīt gan žurnālistiem, gan plašai sabiedrībai.
Video pieejams šeit: https://youtu.be/zBKXTtTTyzU.
Visi šajā tīmekļa vietnē esošie materiāli (tostarp, bet ne tikai, teksti, fotoattēli, grafikas, skaņas faili, animācijas faili, video faili un to izvietojums vietnē) ir Renault SAS un/vai tās meitasuzņēmumu īpašums vai tādu trešo pušu īpašums, kas ir devušas Renault SAS atļauju lietot tos ierobežotā apjomā, un minētie materiāli ir aizsargāti ar autortiesībām un citiem intelektuālā īpašuma tiesību aktiem. Minēto materiālu izmantošana citiem mērķiem, kas nav saistīti ar žurnālistiku, jo īpaši mārketinga vai reklāmas nolūkiem, ir stingri aizliegta.